iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
بزرگان صنعت آلومینیوم جهان
معرفی بزرگان صنعت آلومینیوم:سالکو SALCO

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در سال 2003 میلادی در راستای اهداف توسعه صنایع انرژی بر و با هدف صادرات، رفع فقر، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم  گازی کشور از طریق ساخت یک کارخانه ذوب آلومینیوم با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال در سه فاز جداگانه تاسیس گردید. 51 درصد از سهام این شرکت…

اشتراک گذاری در
معرفی بزرگان صنعت آلومینیوم-سالکو SALCO
شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو
شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در سال 2003 میلادی در راستای اهداف توسعه صنایع انرژی بر و با هدف صادرات، رفع فقر، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم  گازی کشور از طریق ساخت یک کارخانه ذوب آلومینیوم با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال در سه فاز جداگانه تاسیس گردید. 51 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری غدیر و 49 درصد آن متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می باشد.

چشم انداز این  شرکت تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در کشور و قرار گرفتن در جمع 4 تولید کننده برتر آلومینیوم در خاور میانه از طریق توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم جهت ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و دسترسی به بازارهای صادراتی است.قرارداد این شرکت به صورت EPCF در سال 2011 با شرکت ان اف سی چین منعقد شده است و اعتبار اسنادی آن در ژانویه سال 2015 میلادی فعال گردیده است. این طرح در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد واقع شده است و طبق جدول زمانبندی جامع قرار است تا اولین فلز در ماه آگوست سال 2018 تولید شود. فعالیت های این پروژه در حال حاضر طبق برنامه زمانبندی در حال انجام است.

 

معرفی سهامداران ‏

شرکت سرمایه گذاری غدیر 

سهامدار اصلی و مالک 51 درصد سهام این شرکت است. شرکت سرمایه گذاری غدیر یکی از شرکتهای مطرح بورس اوراق بهادار می باشد.

میزان سرمایه، وسعت کار و رشد بالایی که این شرکت داشته، آن را جزء بهترین و برترین شرکتهای کشور قرار داده است به طوریکه طی سال های اخیر، رتبه اول را در ارزش بازار سهام بورس تهران از آن خود کرده است. این شرکت از هلدینگهای مختلفی ازجمله صنایع انرژی بر، برق و انرژی، سیمان، ساختمان، بیمه، پتروشیمی و صنایع دریایی تشکیل شده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مالک 49 درصد سهام این شرکت است.

اهداف این سازمان شامل بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای طرحهای اکتشافی می باشد. 8 شرکت اصلی و 55 شرکت عملیاتی بهره برداری در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی زیر مجموعه این سازمان می باشند.

شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو
شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو

مزایای ویژه رقابتی

وجود نیروی کار تحصیلکرده و ماهر در سطح کشور و منطقه 

نزدیکی به منابع عظیم انرژی 

دسترسی به راههای ارتباطی و آبهای آزاد خلیج فارس و بین المللی 

امکان ایجاد پارک صنایع پایین دستی آلومینیوم 

امکان تامین آلومینیوم مذاب از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب 

دسترسی به اسکله و تاسیسات بندری

کارخانه آند

نیروگاه اختصاصی

سهمیه روزانه 3/5 میلیون تن گاز بطور روزانه

قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان و بهره گیری از مزایای این مناطق

مزایای ​ویژه سرمایه گذاری در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان

–  امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض , حقوق گمرکی و سود بازرگانی
–  برخورداری از معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده به داخل کشور به میزان ارزش افزوده
– اخذ مجوزهای لازم 
–   امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا
–   ایجاد تسهیلات ویژه برای اخذ مجوز جهت تاسیس واحدهای تولیدی و خدماتی 

شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو
شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو

شهرک صنایع پایین دستی آلومینیوم 

طرح ایجاد شهرک صنایع پایین دستی آلومینیوم در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامِرد ​اجرا خواهد شد. قرار است تا در ​مجاورت کارخانه آلومینیوم جنوب صنایع مختلفی در قالب شهرک آلومینیوم برای تولید محصولات پایین دستی آلومینیوم ایجاد شود و به همین منظور شرکت آلومینیوم جنوب ​تامین بلند مدت شمش مورد نیاز سرمایه گذاران صنایع پایین دستی را تضمین می نماید. ​در عین حال با توجه به اینکه ​مذاب آلومینیوم 8 تا 20 ساعت قابلیت جابه جایی دارد، سرمایه گذاران شهرک صنایع پایین دستی می‌توانند  بخشی از هزینه‌های تولید را به دلیل عدم نیاز به ذوب دوباره صرفه جویی کنند و قیمت تمام شده تولیدات خود را کاهش دهند. به همین منظور شزکت آلومینیوم جنوب به دنبال جذب سرمایه گذارانی است که قصد سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی را دارند.

مزایای سرمایه گذاری دراین ​شهرک به شرح ذیل است:

– نیروی کار تحصیلکرده و ماهر

– ​اعطای زمین رایگان 

– فراهم نمودن آب، برق و گاز 

– اخذ مجوز های مورد نیاز 

– بهره مندی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی لامرد 

– امکان خرید مذاب الومینیوم توسط صنایع پایین دستی و صرفه جویی در هزینه های ذوب مجدد

شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو
شرکت آلومینیوم جنوب-سالکو

پالایشگاه آلومینای پارسیان 

یکی از طرح های آتی شرکت آلومینیوم جنوب طرح احداث پالایشگاه آلومینای پارسیان است. مجموع ظرفیت پیش بینی شده برای این پالایشگاه 1/6 میلیون تن در سال است که ظرفیت هر فاز به تنهایی 800 هزار تن در سال خواهد بود.

محل پیش بینی شده برای این طرح، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان است. 

فازهای 2 و 3  

به منظور دستیابی به ظرفیت 1 میلیون تن در سال (ظرفیت فعلی 300 هزار تن در سال) شرکت صنایع الومینیوم جنوب قصد دارد تا فاز های 2 و 3 این طرح را نیز با مشارکت سرمایه گذاران توسعه دهد.

به همین منظور تمامی زیر ساخت های لازم اعم از جاده ها و امکانات مورد نیاز جهت توسعه این فازها ایجاد شده است. ظرفیت هر یک از این فازها به تنهایی 350 هزار تن در سال خواهد بود. علاوه بر این کارخانه آند سازی با ظرفیت 180 هزار تن در سال برای هر یک از این فاز ها ایجاد خواهد شد. محل احداث این فاز ها نیز در منطقه لامرد در کنار فاز 1 سالکو میباشد.

سلامتی، ایمنی و محیط زیست 

شرکت آلومینیوم جنوب با بهره گیری از توان مشاورین و کارشناسان اقدامات لازم را به منظور سلامتی، ایمنی و محیط زیست به عمل آورده است .
سازمان محیط زیست براساس ارزیابی گزارش زیست محیطی این شرکت با در نظرگرفتن پاره ای از الزامات زیست محیطی، مجوزهای لازم را جهت بهره برداری از کارخانه ذوب آلومینیوم جنوب صادر نموده است. این شرکت با کمک برخی از صنایع مستقر در جنوب ایران، تمهیداتی را برای پالایش و مصرف پسماندهای حاصل از تولید به عنوان انرژی مصرفی در نظر گرفته است. با بکارگیری پیشرفته ترین تکنولوژی پالایش آلاینده های زیست محیطی به روش جذبی خشک ​مطابق با استانداردهای زیست محیطی کشور ایران و همچنین استانداردهای بین المللی، میزان انتشار فلوراید، منواکسید کربن و سولفور در کارخانه ذوب آلومینیوم و نیروگاه به حداقل می رسد. از طرفی سازمان محیط زیست براساس الزامات زیست محیطی میزان آلاینده ها را بصورت روزانه از طریق سیستم الکترونیکی درهنگام بهره برداری اقتصادی بررسی و ارزیابی می نماید. در حین اجرای عملیات ساخت و ساز پروژه های این شرکت، پیمانکاران بصورت مستمر میزان آلاینده ها، ضایعات ناشی از ساخت و ساز و نحوه ایمنی را به اداره محیط زیست گزارش خواهند کرد. در رابطه با سلامتی، ایمنی و انتشار آلایندهای زیست محیطی، این شرکت خود را در قبال کارکنان، مشتریان و جامعه مسئول می داند و به همین منظور یکی از اولیت های خود را آموزش مستمر به پرسنل در زمینه رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و الزام ایشان به استفاده از فرآیندهای مربوط به ایمنی و بهداشت حین کار تعیین نموده است.

براساس قوانین کشوری، به منظور بررسی اثرات زیست محیطی، واحدهای تولیدی موظفند که قبل از بهره برداری اقتصادی اقدامات لازم را به منظور تهیه گزارش زیست محیطی و اخذ مجوز مربوطه به عمل آورند .
براین اساس، مسئولیت تهیه گزارش زیست محیطی کارخانجات آلومینیوم و نیروگاه به یکی از مشاورین  حوزه محیط زیست واگذار شد. علاوه بر گزارش زیست محیطی (EIA)، تأثیرات اجتماعی ناشی از احداث کارخانجات مزبور تحت عنوان گزارش تأثیرات اجتماعی (SIA) نیز توسط مشاور بررسی و ارزیابی شده است.

با تمهیدات ایجاد شده، اثرات زیست محیطی در زمان بهره برداری به شرح زیر حداقل خواهد شد:
–    با بکارگیری تکنولوژی مدرن سیستم جمع آوری و پالایش آلایندهای ناشی از کارگاه احیا، میزان گرد و غبار (Dust) کمتر از 2/5میلی گرم بر مترمکعب می باشد.
–    آلایندههای ناشی از تولید باعث تخریب لایه اوزن نمی شوند که این دستاورد از طریق بکارگیری تجهیزات پیشرفته و با هزینه های سرمایه گذاری بالا میسر گردیده است.
–    میزان کیفیت هوا درهنگام بهره برداری اقتصادی براساس استانداردهای بین المللی و سازمان محیط زیست کشور می باشد.
–    میزان خروجی دی اکسید سولفور (So2) به حداقل خود یعنی 82% کاهش می یابد.

وضعیت آب و هوایی 
محل سایت احداث پروژه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در مجاورت شهرستان لامرد قرار دارد . این منطقه از نظر آب و هوایی جزء مناطق گرم و خشک محسوب می شود. حداقل درجه حرارت صفر و حداکثر آن در تابستان به 50  درجه سانتیگراد می رسد . گرم ترین ماه سال مرداد با معدل 26/34 درجه سانتیگراد و سردترین ماه ، دی با معدل 06/13 درجه سانتیگراد   است . متوسط بارندگی دراین شهرستان 1/234 میلیمتر در سال  است که باویژگی بارش سیل آسا در مدت کوتاهی از سال ( سه ماه در سال ) رخ می دهد وحداکثر بارندگی ( حدود70% ) در ماههای دی و بهمن و حداقل بـارندگی نیز در شهریور ماه است . حداکثر رطوبت نسبی شهرستان 56 درصد و حداقل رطوبت نسبی نیز 20 درصد است .

منابع طبیعی 
در  منطقه لامرد دو رودخانه فصلی مهم  به نامهای رودخانه مهران ( شور ) و رودخانه علامرودشت وجود دارد.
  رودخانه مهران (شور) که از کوههای چک چک ، مشک آویز و نار در غرب شهرک امام و سرگاه اسیر از توابع بخش گله دار شهرستان مهر سرچشمه می گیرد و پس از طی طول شهرستان مهر و لامرد در کناربندرخمیر به خلیج فارس می ریزد .
رودخانه علامرودشت بزرگترین و طولانی ترین رودخانه فصلـی شهرستـان می باشد که نهایتاً‌ به خلیج فارس سرازیر می شود . این رودخانه از دو شاخه اصلی فداغ و چاهورز تشکیل شده که شاخه چاهورز از ارتفاعات شمالی کال و شرق روستای بالاده و آبکنه سر چشمه گرفته و شاخه فداغ که در شهرستان لارستان می باشد از جنوب لار و شرق هرمز سرچشمه می گیرد .

 منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور لامرد
منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور لامرد با وسعت 129658هکتار ودر طول جغرافیایی 41 ˚52 تا 21 ˚53 شـرقی و عرض جغرافیایی 40 ˚27 تا 56 ˚28 درجنوب شرقی استان فارس و در حوزه شهرستانهای لامرد ، لار و خنج واقع شده است. محدوده مذکور در درفاصله 80 کیلومتری شمال شهرلامرد و و65کیلومتری جنوب غربی وغرب خنج قرار دارد. و تحت مدیریت شهرستان لامرد باشد .

تاریخچه حفاظت
اولین آگهی رسمی در تاریخ 15/12/78 در روزنامه رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان منطقه شکار ممنوع به مدت پنج سا ل اعلام گردید.در آخرین آگهی در سال 1386 ممنوعیت شکار در این منطقه به مدت 5 سال تمدید گردید.
  
اقلیم ،زمین شناسی، توپوگرافی وعوارض طبیعی
منطقه شکار ممنوع کوه هوا وتنگ خور منطقه ای است کوهستانی همراه با درجه حرارت نسبتا” بالا (حدود c °40-35 ) این منطقه دارای منابع آبی شامل چشمه آب اناری ،چشمه فصیلی ، چشمه پرویز ، چشمه طهران ، چشمه مودی ، چشمه مزراع ، چشمه حسن ولی ، چشمه وردوان وچشمه تنگ خور و…وآب وهوای خشک ونیمه خشک می باشد .

پوشش گیاهی
 کنار، اسبرق، کلخنگ ، بادام وحشی ، کیکم ، انواع گون وگونه ها ی مرتعی از پوشش گیاهی منطقه به شمار می رود.
 
کلخنگ
بادام کوهی
کیکم  گون
کنگر

حیات وحش
 پستانداران منطقه شامل: قوچ و میش ، کل و بز ، گراز ، تشی ، خرگوش ، خرس ، پلنگ ، کفتار ،گرگ,روباهو پرندگان شامل : کبک ، تیهو ، قمری ، کبوتر جنگلی ، بلبل خرما، چکاوک کاکلی ، زنبورخورک ، کوکر ، دلیجه ، هدهد ، سهره ، زاغی ،دم جنبانک ،کمرکولی وهوبره
                                                            
جاذبه های گردشگری 
با توجه به وجود چشمه سار ها و تنوع پوشش گیاهی و همچنین وجود مناطق بکر دیدنی ، به خصوص در فصل زمستان و بهار پذیرای بازدید کنندگان و گردشگران طبیعی می باشد
 
تهدیدات وتعارضات مهم منطقه 
تخریبات متعدد توسط شرکت نفت وفعالیتهای اکتشافاتی وحفاری حهت استخراج نفت وگاز،خشکسالی های پی در پی و در نتیجه کاهش منابع آب و غذا ووجود پروانه چرای متعدد و چرای بی رویه از جمله تهدیدات در منطقه به شمار می رود.

[aparat id=”slfFm”]

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.