iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

دانش و کاربرد مواد

آلومینیوم اکسید-آلومینا

اکسید آلومینیوم یا آلومینا (Al2O3) که اصطلاحا آن را (بوکسیت) نیز می نامند ؛ یکی از مواد سرامیکی مهم است که دارای کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف می‌باشد. در میان خواص مختلف و برجسته آلومینا می‌توان به خواص مکانیکی مانند استحکام فشاری بالا و سختی بالای آن و همچنین دیرگدازی بالای آن اشاره نمود. آلومینا ماده اصلی در تولید آلومینیوم می‌باشد در جدول زیر به برخی از خواص فیزیکی و مکانیکی آلومینا با درجات خلوص مختلف اشاره…

اشتراک گذاری در

اکسید آلومینیوم یا آلومینا (Al2O3) که اصطلاحا آن را (بوکسیت) نیز می نامند ؛ یکی از مواد سرامیکی مهم است که دارای کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

در میان خواص مختلف و برجسته آلومینا می‌توان به خواص مکانیکی مانند استحکام فشاری بالا و سختی بالای آن و همچنین دیرگدازی بالای آن اشاره نمود.

آلومینا ماده اصلی در تولید آلومینیوم می‌باشد

در جدول زیر به برخی از خواص فیزیکی و مکانیکی آلومینا با درجات خلوص مختلف اشاره شده‌است.

برخی ازخواص فیزیکی و مکانیکی آلومینای ۸۶٪ تا ۹٪/۹۹
خواص / خلوص Saphire ۹۹٪ (تبلور مجدد) ۹۹٫۹٪ ۹۷٫۵٪
چگالی(g.cm−۳) ۳٫۹۸۵ ۳٫۹ ۳٫۹ ۳٫۷۸
استحکام فشاری(MPa) ۲۱۰۰ ۲۶۰۰–۲۲۰۰ ۲۶۰۰–۲۲۰۰ ۲۵۰۰–۱۷۵۰
مدول گسیختگی(MPa) ۲۶۰ ۴۰۰–۳۲۰
سختی ویکرز (kgf.mm−۲) ۳۰۰۰–۲۵۰۰ ۱۶۵۰–۱۵۰۰ ۱۶۵۰–۱۵۰۰ ۱۶۰۰–۱۵۰۰

سختی بالای آلومینا، مقاومت در برابر سایش را موجب می‌گردد. از این رو از آن در موارد مختلفی مانند پوششهای مقاوم به فرسایش لوله‌ها و مجراها، پمپ‌ها و شیرآلات، و غلاف‌های هدایت‌کننده الیاف، سیم‌ها و غیره استفاده می‌گردد.

آلومینا به دلیل سختی زیاد در درجه حرارت‌های بالا به عنوان نوک ابزار برش فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد (اگرچه در این مورد استفاده از کامپوزیتهای زمینه آلومینایی حتی با خواص بهتر معمول‌تر است)

آلومینا، پر مصرف‌ترین ساینده مورد استفاده می‌باشد، که عموماً در مورد آلیاژهای آهنی، مواد با قابلیت کشش بالا و چوب به کار می‌رود. همچنین از آلومینا به عنوان ماده آسیاب‌کننده در محدودهٔ وسیعی از فرایندهای کاهش اندازه ذرات استفاده می‌شود.