iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
یادداشت
بمباران صنایع اراک در 5 مرداد 1365

روز تلخ و غم انگیز اراک در ۵ مرداد سال ۶۵ و شهادت جمع زیادی از همشهریان،صنعتگران و  کارگران زحمتکش کارخانجات بزرگ اراک از جمله آلومینیوم سازی،  واگن پارس و آذرآب از یاد نخواهد رفت.   با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ خورشیدی، شهر اراک همانند سایر شهرهای دیگر مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت، طوری…

اشتراک گذاری در
بمباران سال 1365 اراک

روز تلخ و غم انگیز اراک در ۵ مرداد سال ۶۵ و شهادت جمع زیادی از همشهریان،صنعتگران و  کارگران زحمتکش کارخانجات بزرگ اراک از جمله آلومینیوم سازی،  واگن پارس و آذرآب از یاد نخواهد رفت.

 

با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ خورشیدی، شهر اراک همانند سایر شهرهای دیگر مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت، طوری که در طی ۸ سال، ۷۷ بار بمباران شد و در این میان ۸۹۵ نفر شهید شدند. شدیدترین حمله به شهر در ۵ مرداد ۱۳۶۵ اتفاق افتاد.
پنج مرداد سالروز شهادت جمعی از کارگران واحدهای صنعتی اراک است، در حمله هوایی سال ۶۵ رژیم متجاوز عراق به کارخانه های واگن پارس ، ایرالکو و آذر آب اراک، ۷۸ کارگر پرتلاش و زحمتکش این واحدهای صنعتی به شهادت رسیدند.

هواپیماهای عراقی در ارتفاع فوق‌العاده پایین اهداف خود را مورد حمله قرار دادند و کارگرانی را که از محوطه کارخانه‌ها بیرون آمده بودند، به زیر رگبار کالیبرهای خود گرفتند.

کارخانه واگن پارس ۴۰ شهید، آلومینیوم ایران ۳۳ شهید و آذرآب ۵ شهید را در این هجوم نابرابر به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کردند.

در این حمله سه فروند جت جنگی عراقی کارخانجات صنعتی مهم اراک را بمباران هوایی کردند که علاوه بر شهادت جمعی از کارگران بیش از ۴۰۰ جانباز نیز به یادگار مانده است.

صنعت و صنعتگران این شهر پس از گذشت سال ها از این حمله وحشیانه محکم و پر صلابت بر جای خود ایستاده اند تا نشان دهند مردان صنعت این دیار خستگی ناپذیراند

برخی از تصاویر این حمله وحشیانه را می توانید در ادامه ببینید

 

ورود به حساب کاربری

جهت ثبت نظر پیرامون محتوا یا خبر فوق میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.

دسته‌بندی‌های نوشته ها