iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
یادداشت
روز ملی اهدای عضو

به بهانه ۳۱ اردیبهشت ،روز ملی اهدای عضو یکی از اتفاقات خوبی که در کشور ما با فرهنگ سازی مناسب همه گیر شده است مقوله اهدای عضو و زندگی بخشیدن به دیگران است.با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم… پس از مرگ مغزی احتمال بازگشت بیمار به زندگی بسیار پایین است ،در مرگ مغزی خونرسانی به مغز…

اشتراک گذاری در

به بهانه ۳۱ اردیبهشت ،روز ملی اهدای عضو

یکی از اتفاقات خوبی که در کشور ما با فرهنگ سازی مناسب همه گیر شده است مقوله اهدای عضو و زندگی بخشیدن به دیگران است.با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم…

پس از مرگ مغزی احتمال بازگشت بیمار به زندگی بسیار پایین است ،در مرگ مغزی خونرسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن رسانی به آن انجام نمی گیرد. مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیر قابل برگشت می گردد. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه ها هنوز دارای عملکرد هستند اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

علل شایع مرگ مغزی کدامند؟

تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، تومورهای مغز، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی.

مرگ مغزی چگونه رخ میدهد؟

هر گونه آسیب شدید به مغز می تواند منجر به تورم بافتی  شود. از آنجاییکه مغز در یک فضای بسته (استخوان جمجمه) قرار دارد و جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد، بر بخش های پایین تر مغز (ساقه مغز) فشار آورده، مانع جریان گردش خون به قسمت های بالا یی می گردد و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی میشود.

این فرایند ممکن است چند دقیقه یا چند روز بدرازا بکشد. قلب به کمک دستگاه تنفس مصنوعی به فعالیت ادامه داده، به اعضای دیگر  اکسیژن می رساند، در حالیکه بافت مغز و ساقه مغز که وظیفه کنترل تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارند از این ماده حیاتی(اکسیژن) محروم مانده، دچار مرگ می شوند.

چرا در مرگ مغزی، بیمار تا مدتی دارای ضربان قلب و تنفس  می باشد؟

قلب تا زمانی که دارای اکسیژن رسانی باشد، به ضربان خود ادامه میدهد. در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.

باورهای دینی

دین مبین اسلام ، اهمیت فوق العاده ای برای نجات جان انسانها قائل است. چنانچه در قرآن کریم سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به تصریح اشاره شده است که هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آنست که باعث نجات جان تمام انسانها شده است. مرحوم علامه طباطبایی در ذیل و تفسیر آیه مذکور میفرمایند: هر کس یکی را زنده نگه دارد چنان است که همه مردم را زنده نگه داشته است حضرت امام خمینی (ره) در سال ١٣۶٨ در پاسخ به استفتاء جواز پیوند اعضا از فردی که دچار مرگ مغزی شده است و حیات وی غیر قابل برگشت است فرموده اند :

« بسمه تعالی بر فرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب قلب یا کبد و امثال آن جایز است »

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی
اگر استفاده از اعضاى بدن بیماران مذکور براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی
قطع اعضا میت مسلمان جایز نیست و مستلزم دیه است و دفن آن در صورت قطع واجب است مگر این که حیات مسلمانى بر آن متوقف باشد که در این صورت جایز است ولى دیه واجب است. و اگر خودش وصیت کرده باشد دیه ساقط است ولى اگر حیات مسلمانى متوقف نباشد و وصیت کرده باشد عمل به آن مورد اشکال است.

 

 

اهدای عضو اهدای زندگی

نحوه اهدای عضو

با مراجعه به بخش ثبت نام در وب سایت واحد فراهم آوری اعضای پیوندی وابسته به بیمارستان دکتر مسیح دانشوری می توانید نسبت به ثبت نام اهدای عضو اقدام نمایید.

پس از ثبت نام و عضویت در سایت کارت اهدای عضو برای شما ارسال می شود

کارت اهدای عضو-ایراک

آخرین اهدا کنندگان عضو که پس از پایان زندگی خود زندگی بخش دیگران بودند

برایشان آرامش و آمرزش الهی آرزومندیم،امیدواریم همه ما ادامه دهنده راه این افراد باشیم تا ما هم بتوانیم به دیگران زندگی دوباره ببخشیم

 

 

 

ورود به حساب کاربری

جهت ثبت نظر پیرامون محتوا یا خبر فوق میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.

دسته‌بندی‌های نوشته ها