iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

صنایع کشاورزی و گلخانه

اجزای مورد استفاده از پروفیل آلومینیوم در سازه گلخانه

ساختار و قالب گلخانه متشکل از ستون، تیر، تسمه، سقف و… از که باید از موادی تشکیل شود که از نفوذ باد، باران، برف، گیاهان رونده و دستگاه‌های نصب شده در گلخانه بیش از حد پشتیبانی کند. همچنین این ساختار و مواد به‌کار رفته در آن باید بتوانند علاوه بر آزادی حرکت در فضای داخلی نور و سایه مناسب را…

اشتراک گذاری در

ساختار و قالب گلخانه متشکل از ستون، تیر، تسمه، سقف و… از که باید از موادی تشکیل شود که از نفوذ باد، باران، برف، گیاهان رونده و دستگاه‌های نصب شده در گلخانه بیش از حد پشتیبانی کند. همچنین این ساختار و مواد به‌کار رفته در آن باید بتوانند علاوه بر آزادی حرکت در فضای داخلی نور و سایه مناسب را نیز فراهم کنند.

به‌همین خاطر سازه‌های گلخانه‌ای باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • سبک و قوی
  • قیمت مقرون به‌صرفه
  • قابلیت تعمیر شدن
  • پر کردن تمام سطوح
  • مواد قابل انعطاف

عمده‌ترین مصالحی که برای ساخت سازه‌های گلخانه بسته به کاربرد آن استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • ستون‌، تکیه‌گاه و تقویت‌کننده: چوب، پروفیل گالوانیزه، آلومینیوم، آهن
  • تسمه و تیرها: پروفیل گالوانیزه، آلومینیوم، آهن
  • آرک: پروفیل گالوانیزه، آلومینیوم
  • ایمن‌سازی پوشش: سیم گلوانیزه، پروفیل فولادی یا آلومینیومی بسته به نوع گلخانه

طراحی اجزای گلخانه

برخی از اجزای گلخانه که با پروفیل آلومینیوم طراحی و ساخته می‌شوند، عبارتند از:

– شیروانی و ناودان؛ طراحی سازه شیروانی به شکل کلمه A به‌دلیل داشتن شیب تندکه باعث انتقال آب و تعریق گلخانه به سمت ناودان می‌شود، یکی از اجزای اصلی است که بیشتر طراحان گلخانه از این مدل استفاده می‌کنند. همچنین به دلیل فرم این سازه، ضریب عبور و تابش نور به داخل گلخانه در بالاترین حد خواهد بود. معمولاً ساخت این نوع سازه‌ها با ترکیب پروفیل آلومینیوم با شیشه  بیشتر رایج است.

agriculture-aluminium-profiles
agriculture-aluminium-profiles

معمولاً شیروانی‌های جدید دارای شیشه‌ای پهن، تک جداره یا 2 جداره با ضخامت 16 میلی‌متر طراحی و ساخته می‌شوند.

ناودان گلخانه باید ضدآب، با نصب آسان و ایمنی زیاد باشند. می‌توان در نصب آن‌ها از میله‌های ساده برای اتصال محکم نیز استفاده کرد. ترکیب شیشه به‌صورت چهارطرفه با PVC می‌تواند ناودان محکمی ایجاد کند. همچنین ناودان باید قابلیت گردش آب باران و برف را به‌منظور آبیاری و برای کاهش آب مصرفی نیز داشته باشد.

– سقف متحرک گلخانه؛ برای محافظت از ورود حشرات، سرما، گرما، آلودگی و… سقف سازه‌های گلخانه‌ای به‌صورت ریلی یا متحرک طراحی و ساخته می‌شود. برای ساخت سقف گلخانه از پروفیل آلومینیوم اکسترود شده استفاده می‌کنند، تا سقف به راحتی در مدت کوتاه باز و بسته شود. بیشتر صنعتگران از پروفیل آلومینیوم پیشرفته و اختصاصی برای ساخت سقف گلخانه متحرک یا ریلی استفاده می‌کنند. با این‌حال پروفیل آلومینیوم مدل RCW، SD و مربع نیز برای ساخت این‌ سازه مناسب است.

– سقف؛ امروزه برای سقف گلخانه از پروفیل های آلومینیوم و سیستم لاستیکی ادغام شده سری W Excellent استفاده می‌شود. این نوع سیستم برای پنجره‌های بزرگ مناسب است. معمولاً پنجره‌هایی که دارای عرض 1665 میلی‌متر روی یک لایه، با سقف 5 متر و نمای 4 متر طراحی می‌شود، گزینه‌ای مناسبی خواهد بود، زیرا به شدت نور مطلوب را برای فضای گلخانه فراهم می‌کنند.

سقف مخصوص گلخانه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر مقاومت بالا، نصب آن آسان و انتقال نور و گردش هوا به خوبی انجام گیرد.

به‌ویژه برای گلخانه‌هایی که در شرایط بد آب‌وهوایی و جغرافیایی قرار دارند.  این سقف‌ها باید به شدت تقویت شوند و اتصال ناودان به ستون بدون نیاز به جوشکاری با استحکام زیاد انجام شود.