iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

استفاده از ماشینکاری خشک برای کاهش ردپای کربن آلومینیوم

آلومینیوم فلز آینده با خواص منحصر به فرد و امکانات بی‌پایان کاربرد و طراحی است. اما همچنان مانند هر ماده دیگری دارای ردپای کربن است و وقتی فلز را می‌سازید، ردپای آن رشد می‌کند. اکنون می‌توانیم این ردپا را با ماشین‌کاری خشک کاهش دهیم.

اشتراک گذاری در

آلومینیوم فلز آینده با خواص منحصر به فرد و امکانات بی‌پایان کاربرد و طراحی است. اما همچنان مانند هر ماده دیگری دارای ردپای کربن است و وقتی فلز را می‌سازید، ردپای آن رشد می‌کند. اکنون می‌توانیم این ردپا را با ماشینکاری آلومینیوم خشک کاهش دهیم.

آلومینیوم یک بلوک ساختمانی کلیدی برای اقتصاد دایره‌ای سازگارتر با آب و هوا است. با این وجود، ما همچنین از چالش‌های موجود در پایدارتر کردن کل زنجیره ارزش فلز سبک آگاه هستیم. و ما باید از این چالش‌ها آگاه باشیم، زیرا کاهش مداوم ردپای تولید آلومینیوم و محصولات آلومینیومی یک مسئولیت اخلاقی است.

در کارخانه‌های تولیدی، می‌توانیم با زیر سؤال بردن منابع مورد نیاز فرآیندهای مختلف، نوع و منشا مواد عملیاتی مورد استفاده، تأثیر آن‌ها بر محیط‌زیست و قابلیت بازیافت آن‌ها، شروع کنیم. اجتناب از مواد عملیاتی گام بزرگی به سوی پایداری است. و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم ردپای محصولات آلومینیومی را کاهش دهیم، ماشین‌کاری خشک است. این بدان معنی است که با هدف از حذف آن‌ها در سراسر محدوده ماشین دیگر از روغن و آب آشامیدنی و روان‌کننده‌ها در مراکز ماشین‌کاری استفاده نکنید.

‌ ‌

روغن‌کاری ضروری قطعات متحرک

در تمدنی که به ماشین‌ها وابسته است، موادی که قطعات متحرک را روغن‌کاری می‌کنند ضروری تلقی می‌شوند. مردم هزاران سال است که از روان‌کننده‌ها برای بهبود فرآیندهای تولیدی استفاده می‌کنند که در آن اصطکاک باعث سایش می‌شود. ما با روان‌کننده‌های ماقبل تاریخ مانند لجن، مایعات حاصل از تنه درختان و نی خرد شده یا چوب و سنگ‌ها برای ساخت و ساز ساختمان‌ها شروع کردیم. سپس به سراغ چربی‌های حیوانی، مواد چرب و روغنی حاصل از روغن‌های حیوانی و گیاهی و روغن نهنگ رفتیم.ظهور صنعت نفت روان‌کارهای برپایه نفت را برای ما به ارمغان آورد. روان‌کننده‌های مایع سنتزی به دنبال آن حاصل شدند. مشکل این است که روان‌کننده‌های نفتی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ازطریق تولید، فرآوری و انتشار مواد، محیط‌ریست و آب را آلوده می‌کنند.

‌‌

اجتناب از استفاده از روغن و روان‌کننده‌ها در فرآوری مکانیکی

روان‌کننده‌ها همیشه در فرآوری مکانیکی – فرزکاری، حفاری، اره‌کاری، پانچ کردن استفاده می‌شوند. از یک طرف، درقالب روان‌کننده‌های خنک‌کننده برای دفع گرما، و از طرف دیگر، درقالب روغن‌هایی برای کاهش اصطکاک و سایش. پروفیل‌های آلومینیومی به طور سنتی در مراکز مکانیکی با استفاده از ماشین‌های CNC با روان‌کننده‌های خنک‌کننده و روغن‌های روان‌کننده در سیستم روان‌کاری حداقل مقدار ماشین‌کاری می‌شوند. برخی از شرکت‌ها محصولات آلومینیومی نیمه‌تمام خود را تا حدی درحالت خشک ماشین می‌کنند، اما تعداد آن‌ها زیاد نیست.ما با اتخاذ راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم ، در خطوط ماشین‌کاری خود تصمیم گرفته‌ایم که فرزکاری را بدون روان‌کننده و روغن خنک‌کننده انجام دهیم، و سایر مراحل ماشین‌کاری در ادامه خواهند آمد. ما به این ماشین‌کاری خشک می‌گوییم. ابزارها عامل کلیدی هستند: هندسه خاصی برای برداشتن تراشه و انتخاب مواد سفارشی مورد نیاز است.

‌ ‌‌

مزایای اصلی پروفیل آلومینیوم ماشین‌کاری خشک عبارتند از:

  • عدم استفاده از روغن و آب آشامیدنی (روغن‌ها 10% روغن و 90% آب آشامیدنی هستند)
  • عدم آلودگی زیست‌محیطی ناشی از انتشار روان‌کننده‌ها، و عدم تهیه منابع مصرف‌کننده روان‌کننده‌ها پس از استفاده.
  •       شستشوی اکستروژن‌ها ضروری نیست(پروفیل‌ها پس از دمیدن با هوای فشرده تمیز می‌شوند و می‌توان آن‌ها را مستقیماً بسته‌بندی کرد. باز هم در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی می‌شود.)
  • حذف روان‌کننده خنک‌کننده اثرات مثبتی بر کیفیت محصول دارد: خطر کمتر خوردگی، کاهش ایجاد سوراخ روی پروفیل و عدم چسبندگی براده.
  • ضایعات کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که دیگر از دفع مایع خنک‌کننده استفاده نشده است، باقی‌مانده روان‌کننده خنک‌کننده روی پروفیل و باقی‌مانده‌ دیگری روی مواد بسته‌بندی وجود ندارد، که همچنین به این معنی است که مواد بسته‌بندی را می‌توان دوباره استفاده کرد.
  • بهبود محیط کار در تولید: بدون خطرات بهداشتی ناشی از آئروسل‌های حاوی روان‌کننده در سالن، و وجود یک محل کار تمیز برای ایمنی بهتر.

‌‌

فرآیندهای ماشین‌کاری پیچیده بدون روان‌کاری هنوز چالش‌برانگیز هستند

انتقال به ماشین‌کاری خشک ساده نیست، اما قابل دستیابی است. بله، مشکلاتی وجود دارد، به عنوان مثال در مورد فرآیندهای ماشین‌کاری پیچیده که در آن اجرا بدون روغن‌کاری نیاز است. هم برش رزوه و هم حفاری سوراخ‌های کور عمیق هنوز بدون روغن امکان‌پذیر نیست.صرف نظر از رویکردی که هنگام درنظر گرفتن این گزینه برای فرآیندهای خود درنظر می‌گیرید، باید بدانید که حذف خنک‌کننده‌ها و روان‌کننده‌ها در ماشین‌کاری گام مهمی به سوی پایداری است.

‌ ‌

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.