iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

چگونه می‌توانیم فرآیند آنودایز کردن آلومینیوم را پایدارتر کنیم؟

فرآیند آنودایز آلومینیوم پسماند خطرناکی تولید نمی‌کند. آنودایزرها مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند را خنثی، حذف و بازیافت می‌کنند و مسئولیت پذیرانه فاضلاب را تصفیه می‌کنند.

اشتراک گذاری در

فرآیند آنودایز آلومینیوم پسماند خطرناکی تولید نمی‌کند. آنودایزرها مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند را خنثی، حذف و بازیافت می‌کنند و مسئولیت پذیرانه فاضلاب را تصفیه می‌کنند. اما وقتی مشتریان می‌پرسند که آیا ما می‌توانیم روند کار خود را به شیوه‌ای پایدار بهبود ببخشیم، باید بگویم بله. صنعت ما نیاز به تغییراتی دارد و ما انتظار دارم که این اتفاق خوب به زودی بیفتد.

 BWB Surface Technology متخصص در حوزه فناوری سطح است. آنها در پوشش‌های سطحی الکترولیتی، شیمیایی و گالوانیکی تخصص دارند، و مهارت اصلی آنها در آنادایز کردن آلومینیوم است. این شرکت از سال 1963 این فرآیند را از پایگاه اصلی خود در سوئیس آغاز کرده است.

از آن زمان تاکنون، پیشرفت‌های بزرگی صورت گرفته است. اما بهبودهای بیشتری نیز در راه است.

تغییرات در فرآیند آنودایز کردن آلومینیوم

احتمالاً مشهودترین تغییر از زمان آغاز فعالیت این شرکت این است که قبلاً اپراتورها در کنار مخازن آنودایز کار می‌کردند و معمولاً یک جرثقیل و مخزن را کنترل می‌کرد. امروزه خطوط پیشرفته خودکار این کار را انجام می‌دهد. حالا دیگر اپراتور فقط یک کامپیوتر را کنترل می‌کند.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شیمیایی الکترولیت‌ها بسیار بهبود یافته است. از گستره بسیار کوچکتری از غلظت، مثلا برای اسید سولفوریک، استفاده می‌کنیم، و ارزیابی شیمیایی بسیار بیشتری انجام می‌دهیم. قبلا هفته‌ای یکبار یا ماهی یکبار مخزن‌ها را ارزیابی می‌کردیم. حالا اما روزانه، حتی گاهی دو بار در روز، آنها را ارزیابی می‌کنیم.

دو دلیل اصلی برای این کار وجود دارد. یکی به این دلیل است که در حال حاضر مشخصات و گواهینامه‌های بسیار بیشتری وجود دارد. چهار تا از کارخانه‌های ما برنامه‌های کاربردی صنعت هوافضا را آنودایز می‌کنند، که اختصاصات واضحی دارند که نحوه کار شما را مشخص می‌کنند و باید پروتکل‌های عملکردی قابل ردیابی برایشان ارائه شود. دلیل دیگر این است که شما به مواد شیمیایی کمتری نسبت به قبل نیاز دارید. فرآیند آندایز کردن امروزه اکولوژیک‌تر شده است.

‌ ‌

بهبود تصفیه فاضلاب پس از آنودایز کردن

جنبه دیگری که در کنار آنالیز شیمیایی تغییر زیادی کرده است، تصفیه فاضلاب است.

برخی از مواد شیمیایی که قبلاً استفاده می‌شدند از طرف اداره ثبت، ارزیابی، تایید و ممنوعیت مواد شیمیایی (REACH)، که از مقررات اتحادیه اروپا است، ممنوع شده‌اند، و این مسئله تأثیر زیادی بر صنعت ما داشته است. یکی از مزایا این اتفاق اما این است که صنعت ما را مجبور کرده است تا از مصرف اسید کرومیک به جایگزین‌های کم ضررتر آن تغییر مسیر دهد.

بله، فرآیند آنودایز کردن کم و بیش مانند همیشه است، این یک فرآیند قوی است، ولی ما دیگر نمی‌توانیم مانند برخی از کارخانجات 50 سال پیش، فاضلاب نه چندان خنثی‌شده را در رودخانه‌ها بریزیم. به همین دلیل است که بسیاری از تاسیسات قدیمی‌تر در کنار رودخانه‌ها ساخته شده بودند. خوشبختانه دیگر اجازه این کار را ندارند. این یک گام رو به جلوی خوب بوده است. امروزه عمده پسابی که از تاسیسات خارج می‌شود، کم و بیش در حد کیفیت آب آشامیدنی است.

‌ ‌

بهره وری انرژی در فرآیند آنودایزینگ

پس از کنفرانس آب و هوا در گلاسکو، توانستیم شاهد تغییراتی باشیم که باید رخ دهند.

ما مطمئن هستم که در پنج یا 10 سال آینده شاهد تغییرات بزرگی در این حوزه خواهیم بود. ما نسبت به این مسئله خوش بین هستم.

فرآیند آنودایز کردن انرژی زیادی برای گرمایش و الکتریسیته زیادی برای فرآیند الکتروشیمیایی مصرف می‌کند. امروزه برای گرم کردن مخازن از گاز متان، نفت یا برق استفاده می‌شود و در جاهای دیگر، از تکه‌های چوب یا جایگزین‌های دیگر استفاده می‌شود. این فرآیند همچنان در حال تغییر خواهد بود. کل این صنعت به سمت استفاده از منابع انرژی پایدار، منابع تجدیدپذیر، حرکت خواهد کرد. چرا؟ زیرا بسیاری از مشتریان اکنون می‌پرسند که ما برق خود را از چگونه تامین می‌کنیم و برای مشتریان حفظ محیط زیست در فرآیندهای مختلف صنعت آلومینیوم مهم است.

همچنین ردپای کربن فرآیند ما نیز در راه است. ما مشتریان خاصی داریم، مانند صنعت ساخت و ساز، که ردپای کربن در آن حوزه یک مسئله بزرگ است که نمی‌توان از آن غافل شد. در هر تاسیسات، در هر بخش، آنها ردپای کربن را دنبال می کنند. و ما باید آماده باشیم و تا جایی که می‌توانیم داده‌ها را ارائه دهیم.

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.