iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

چگونه نحوه طراحی، کیفیت سطح پروفیل آلومینیوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

کیفیت سطح، موضوعی است که کمتر از آنچه که شایسته‌اش است بدان توجه شده است. این موضوعی ‌است که عموما تنها پس از آنکه طراحی آلومینیوم به اتمام رسید، مطرح می‌گردد

اشتراک گذاری در

کیفیت سطح، موضوعی است که کمتر از آنچه که شایسته‌اش است بدان توجه شده است. این موضوعی ‌است که عموما تنها پس از آنکه طراحی آلومینیوم به اتمام رسید، مطرح می‌گردد؛ که البته می‌تواند خیلی دیر باشد.

علت این موضوع آن است که مرحله طراحی دقیقا زمانی می‌باشد که بتوانید کیفیت سطح مورد نظر را تغییر دهید. در این مقاله، به شما توضیح خواهم داد که چگونه می‌توانید در مراحل اولیه فرایند طراحی بر کیفیت سطح تاثیر بگذارید تا محصول نهایی مطابق با تمام نیازهای سطح مدنظر شما باشد.

انتخاب آلیاژ مناسب

کیفیت سطح خوب از انتخاب آلیاژ آلومینیوم مناسب آغاز می‌شود و این موضوع باید با ملزومات سطح شما در ارتباط باشد. اینکه محصول به منظور استفاده‌های زینتی باشد یا فقط از دور زیبا به نظر برسد تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

اگر کاربرد زینتی باشد و محصول باید آندیزه (یا آنودایز؛ Anodize) شود، آلیاژ آلومینیوم 6060 انتخاب مناسبی است. این آلیاژ دارای درصد سیلیکون (Si) نسبتا کمی است که این امر برای دستیابی به سطح صاف مهم است. همچنین اگر پروفیل دارای عملکرد سازه‌ای یا تحمل وزن باشد، به دلیل عملکرد مکانیکی بهتر، آلیاژ 6063 انتخاب می‌شود.

آلیاژهایی همانند 6005، A6005 و 6082 در ارجحیت نیستند زیرا درصد سیلیکون بالاتر آن‌ها منجر به ایجاد سطح کدر و نواری می‌شود.

با استفاده از پوشش‌های پودری، گزینه‌های بیشتری وجود دارد زیرا تنها ساختار سطح دارای اهمیت است و نشانه‌های ملموس به سرعت قابل مشاهده خواهد بود.

طراحی خود را مدنظر قرار دهید

هنگامی که پروفیل های آلومینیومی از پرس اکستروژن (دستگاه استخراج) خارج می شوند، باید در سمت خاصی از میز خروجی قرار گیرند. از آنجایی که پروفیل هنگام تماس با میز همچنان نرم است، ممکن است علامت‌هایی در پروفیل ایجاد شود. پیشنهاد من این است که به اکسترودر (تولیدکننده) خود اطلاع دهید که پروفیل در نهایت چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سطح قابل مشاهده اصلی چه خواهد بود.

شکل پروفیل نیز بر کیفیت سطح تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اختلاف زیاد در ضخامت دیواره می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های بصری در فرآیند آندیزه کردن شود و یا در پوشش پودری، علائم ملموس ایجاد شود.

راه هایی برای حل این مشکل بدون تأثیر منفی بر عملکرد پروفیل وجود دارد. به عنوان مثال، طراحی پروفیل با شعاع کمی بزرگتر باعث می شود آلومینیوم در فرآیند اکستروژن به طور یکنواخت جریان یابد. این امر باعث ایجاد تفاوت‌های ساختاری کمتری در دیواره های پروفیل می‌شود.

گزینه‌های دیگر شامل استفاده از برجستگی‌ها یا شیارهای زینتی برای مخفی کردن علائم می‌باشد. علائم هنوز وجود خواهند داشت، اما شما نمی‌توانید آنها را ببینید.

همچنین، برجستگی‌های سطحی می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدن سطوح وسیع در پروفیل آلومینیوم کمک کند. یک خراشیدگی روی یک سطح وسیع همواره مانند یک زخم درون چشم دیده می‌شود است؛ اما خراش‌های روی سطح شیارها به سختی قابل مشاهده هستند.

بسته‌بندی و تماس با احتیاط

چالش دیگر، تماس است زیرا محصولات هم توسط تولیدکننده پروفیل آلومینیوم و هم توسط مشتری در معرض تماس هستند.در مورد اول، پروفیل‌هایی که تحت عملیات سطحی بعدی قرار می‌گیرند، ممکن است قبل از انجام عملیات سطحی آلوده شده باشند. این می‌تواند به شکل روغن یا گریس یا حتی اثر انگشت نیز باشد که پروفیل را با اسیدهای طبیعی مخدوش می‌کند. این اثر انگشت ها پس از آنادایز کردن به طور دائم قابل مشاهده خواهد بود. به عنوان مثال، با استفاده از دستکش‌های تمیز در هنگام بسته بندی پروفیل‌ها می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

نگهداری طولانی مدت محصولات در انبار نیز ممکن است پس از آندیزه کردن بر کیفیت سطح تأثیر بگذارد. این امر، نتیجه فرآیند خوردگیِ طبیعی است. راهکارهای پیشگیرانه می‌تواند به حل این مشکل کمک کنند.

در حالی که شما در مورد نحوه تماس به محصولات در هنگام بسته بندی فکر می‌کنید، باید روش بسته‌بندی را نیز در نظر بگیرید. به مواد مورد استفاده برای بسته بندی و شرایط این مواد خوب فکر کنید. به عنوان مثال، مقوای مرطوب باعث ایجاد علامت روی مواد می شود.

این تصاویر علامت‌های سیلیکون را نشان می‌دهند که بر اثر خنک‌کنندگی ناکافی، اثر انگشت، جابجایی شمش به دلیل برش نادرست و مقوای مرطوب ایجاد شده‌اند.

حتی اگر همه کارها را به درستی انجام دهید و جنبه های کیفیت سطح را در فرآیند طراحی در نظر بگیرید، همیشه ممکن است اشتباه رخ دهد. اگر در محصولات خود بی نظمی سطحی مشاهده کردید، به من اطلاع دهید تا بتوانیم علت آن را بررسی کنیم.

‌ ‌

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.