iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

صنایع کشاورزی و گلخانه

کاربرد پروفیل آلومینیوم در صنعت کشاورزی و گلخانه

در دهه‌های اخیر استفاده از پروفیل آلومینیوم در صنایع مختلف به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. براساس گزارش و تحقیقات بازار سایت Technavio، بین سال‌های 2019 تا 2023، بازار جهانی پروفیل آلومینیوم با رشد 4درصدی همراه خواهد بود.

اشتراک گذاری در

پروفیل‌ آلومینیوم به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین مصالح به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شود و در بیشتر صنایع کاربرد دارد. به‌طوری که امروزه در صنعت کشاورزی و گلخانه استفاده از آن، رشد چشمگیری داشته است.

پروفیل آلومینیوم به علت دارا بودن خصوصیاتی چون سبکی، انعطاف‌پذیری، عایق گرما و سرما، مقاومت بالا، ضدآب و ضدزنگ، در صنعت کشاورزی، ساخت ابزارآلات و ساخت گلخانه یک انتخاب مفید و هوشمندانه است.

در گذشته ابزارآلات و تجهیزات صنایع کشاورزی با این‌که بسیار قدرتمند بودند و نیاز این صنعت را برآورده می‌ساختند اما بیشتر فعالان این حوزه از سنگینی و بزرگی آن گلایه می‌کردند. به‌همین خاطر در چند دهه گذشته، تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی در تلاش بودند تا با حفظ کیفیت و کارآیی محصولات این صنعت، بتوانند وزن آن را کاهش دهند تا باعث صرفه‎‌جویی در انرژی و بالا رفتن راندمان کاری بشوند.

کاربرد پروفیل آلومینیوم در صنعت کشاورزی و گلخانه
کاربرد پروفیل آلومینیوم در صنعت کشاورزی و گلخانه

به‌مرور تولیدکنندگان که با چالش کاهش وزن روبه‌رو بودند استفاده از فلزات سبک، مواد کامپیوزیت و آلومینیوم را جایگزین فولاد و چدن کردند و در مواقعی که استفاده از این فلزات لازم بود، ضخامت آن را پایین آوردند.

کاهش آلودگی در داخل تأسیسات تولیدی به‌ویژه در عملیات رنگ‌آمیزی، درزگیری و همچنین جذابیت و جلوه بیشتر، باعث ورود پروفیل آلومینیوم به صنایع کشاورزی شد.

امروزه استفاده از پروفیل آلومینیوم، به‌دلیل این‌که نقش بسیار مؤثری در افزایش راندمان و کارکرد تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی دارد و مهم‌تر این‌که باعث صرفه‌جویی در آب مصرفی می‌شود، افزایش چشمگیری یافته است.

پروفیل و مقاطع آلومینیومی در صنایع کشاورزی و گلخانه در ساخت لوله‌های آبیاری، انواع پایپ‌ها، تجهیزات ثابت و متحرک کشاورزی، نردبان، داربست‌ و… کاربرد فراوانی دارد. زیرا معمولاً ابزارآلات ساخته شده توسط پروفیل آلومینیوم به مروز زمان تغییر شکل نمی‌دهند و در برابر شرایط نامساعد آب‌وهوایی مانند باران و برف آسیب زیادی نمی‌بینند.

همچنین استفاده از پروفیل آلومینیوم در ماشین‌آلات کشاورزی، نه تنها باعث کاهش وزن آن‌ها می‌شود، بلکه از زنگ‎‌زدگی و خوردگی آلیاژها در مصارف طولانی مدت نیز جلوگیری خواهد شد.

پرکاربردترین نوع پروفیل آلومینیوم در صنایع کشاورزی، پروفیل قوطی آلومینیومی یا اصطلاحاً باکس است. این نوع پروفیل دارای چهار ضلع و چهار زاویه 90 درجه است. تولید و طراحی پروفیل قوطی آلومینیومی براساس سفارش مشتری، در ابعاد، طول و ضخامت قابل طراحی است که بعد از قالب‌گیری به روش اکستروژن تولید می‌شود.

همچنین در ساخت تجهیزات و سازه‌های صنایع کشاورزی از پروفیل آلومینیومی با آلیاژ سری6xxx (سیستم نام‌گذاری پروفیل آلومینیوم براساس آلیاژ ترکیب شده، عملیات حرارتی، نوع ریختگی و نوردی است.) استفاده می‌شود.

از دیگر پروفیل‌‌های آلومینیومی پرکاربرد در صنعت کشاورزی، پروفیل آلومینیوم مربعی شکل است. این نوع پروفیل به دلیل این‌که دارای ساختاری مناسب برای فرم‌دهی و جوش‌کاری است، انتخابی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی خواهد بود.

دیگر کاربرد پروفیل آلومینیوم مربع شکل در صنایع کشاورزی تعمیر و نگه‌داری تجهیزات این صنعت است، زیرا شکل و ابعاد این نوع پروفیل باعث افزایش استحکام و مقاومت بیشتر محصول و سازه خواهد شد.

مانند دیگر پروفیل‌ها، ساخت پروفیل آلومینیوم مربع شکل در ضخامت، ابعاد و سایزهای مختلف قابل طراحی و تولید است.