iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
بزرگان صنعت آلومینیوم جهان
معرفی بزرگان صنعت آلومینیوم:دوبال Dubal

امارات از هفت شیخ نشین شامل اجمان-فجیره-راس لاخیمه-شارجه-ام القوین-دبی و ابوظبی تشکیل شده است که صنعت آلومینیوم آن در دبی و ابوظبی واقع شده است. تولید ناخالص داخلی کشور امارات متحده عربی ۴۴۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با ایران ۴۰۲ میلیارد دلار در رتبه ۲۸ اقتصاد دنیا قرار دارد. رتبه ایران ۲۹ است. اما صنعت آلومینیوم امارات در…

اشتراک گذاری در

امارات از هفت شیخ نشین شامل اجمان-فجیره-راس لاخیمه-شارجه-ام القوین-دبی و ابوظبی تشکیل شده است که صنعت آلومینیوم آن در دبی و ابوظبی واقع شده است.

تولید ناخالص داخلی کشور امارات متحده عربی ۴۴۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با ایران ۴۰۲ میلیارد دلار در رتبه ۲۸ اقتصاد دنیا قرار دارد. رتبه ایران ۲۹ است.

اما صنعت آلومینیوم امارات در سال ۱۹۷۹ در شرکت دوبال کلید خورد و ۳۵ ساله است. در ایران ۷ سال قبل از این تاریخ ایرالکو را در شهر اراک (پایتخت صنعت ایران) در سال ۱۹۷۲ تاسیس کرد.

دوبال طی ۳۵ سال اخیر توسعه ظرفیت آلومینیوم زیادی داشته و به یک میلیون تن شمش و ۲۳۵۰ مگاوات نیروگاه اختصاصی رسانده است (ایرالکو در اراک از ۱۱۰ به ۲۲۰ هزار تن رسید)

اما به موازات ابوظبی هم در امارات اقدام به احداث واحد آلومینیوم امال به ظرفیت ۱٫۳ میلیون تن و نیروگاه اختصاصی ۳۱۰۰ مگاواتی کرده که در سال ۲۰۰۹ به بهره‌برداری رسید.

اخیرا این ۲ شرکت با هم ادغام و شرکت Emirates Global Aluminium و یا EGA را تشکیل داده‌اند که با ظرفیت بیش از ۲٫۳ میلیون تن تولید شمس آلومینیوم پنجمین  شرکت آلومینیوم دنیا است.

سهامداران EGA شرکت سرمایه‌گذاری مبادلات ابوظبی با دارایی ۶۶ میلیارد دلار که حاکم ابوظبی رئیس هیات مدیره آن‌را بر عهده دارد و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دبی ICD با دارایی ۱۶۰ میلیارد دلار که رئیس هیات مدیره آن حاکم فعلی دبی شیخ محمد است.

وقتی به سهامداران و رییس های هیات مدیره این شرکتها نگاه کنیم میبینیم چرا آلومینیوم در ایران نسبت به امارات عقب افتاده است. در واقع صنعت آلومینیوم امارات قدرت قانون گذاری و تعیین قوانین و قیمت انرژی و تعرفه و منابع مالی قوی و … دارد که ایمیدرو و هیچ نهاددیگری در ایران ندارد.

گلوبال آلومینیوم امارات یا EGA دارای فناوری آلومینیوم DX و DX+ است که با آمپرهای ۴۰۰ و ۴۵۰ کیلوآمپر کار می کند.

۴۴۴ سل در EMAL از تکنولوژی DX+ استفاده می کنند و الباقی از DX.

این تکنولوژی ها مصرف برق ۱۳٫۲۷ کیلووات ساعت بر کیلوگرم شمش آلومینیوم دارند که ۲۸ درصد از ایرالکو کمتر است و به عنوان عامل رقابت پذیری EGA عمل می کنند.

اما آلومینیوم بجز انرژی نیاز به مواد اولیه دارد. برنامه تامین پودر آلومینا EGA چیست؟

مثل ایران EGA مالک بوکسیت گینه است. شرکتی به همین نام به ثبت رسیده و قرار است بوکسیت به ابوظبی حمل و تبدیل به پودر آلومینا در شرکت تاویلا به ظرفیت ۲ میلیون تن پودر آلومینا می شود که از سال ۲۰۱۴ در منطقه صنعتی خلیفه حال احداث بوده و تا سال ۲۰۱۷ تکمیل می شود.

بوکسیت این واحد فراوری فعلا براساس قرارداد درازمدت از گینه خریداری می شود و پیمانکاران آن بشرح زیر است.

Bechtel-Petrofac EPCM contractor

Rio Tinto Alcan Limited (“RTAIL”) is the Refinery Technology

Outotec: Digestion Design Technology Provider

 

تاریخچه شرکت دوبال:

 

زنجیره ارزش:

 

وب سایت رسمی

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.