iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

   آلومینیوم به عنوان یک عامل کلیدی برای مدیریت حرارتی وسایل نقلیه الکتریکی

تکامل سریع و مداوم e-mobility (حمل و نقل الکتریکی) نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تجهیزات اورجینال (OEM‌ها) راهشان از هم جدا شده اما به موازات هم پیش می‌روند و راه حل‌های مختلفی برای مدیریت حرارتی توسعه می‌دهند.

اشتراک گذاری در

تکامل سریع و مداوم e-mobility (حمل و نقل الکتریکی) نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تجهیزات اورجینال (OEM‌ها) راهشان از هم جدا شده اما به موازات هم پیش می‌روند و راه حل‌های مختلفی برای مدیریت حرارتی توسعه می‌دهند. همچنین نشان می‌دهد که آلومینیوم در اکثر این گونه‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند. این چیزی است که باید در مورد آنچه در حال وقوع است بدانید.

آلومینیوم به دلیل خواص سودمند خود، – به شکل اکستروژن، ورق و ریخته گری – در حال حاضر نقش مهمی‌‌در مدیریت حرارتی وسایل نقلیه پیشرفته با موتور احتراق داخلی ایفا می‌کند و همین امر در مورد وسایل نقلیه باتری-برقی (BEVs) نیز صدق می‌کند.

بازار نشان می‌دهد که میانگین محتوای آلومینیوم وسایل نقلیه باتری-برقی به طور قابل توجهی بیشتر از خودروهای معمولی است. سینی‌های باتری بزرگ وسایل نقلیه باتری-برقی، با توجه به عملکرد ساختاری، خرابی، سبک وزنی و حرارتی، به طور خاص تقاضای زیادی از مواد به کار رفته دارند.

وقتی نوبت به مورد آخر ‌می‌رسد(یعنی عملکرد حرارتی ) خنک شدن یکنواخت و ثابت محفظه‌ها و اجزای الکتریکی برای یک سیستم باتری با کارایی بالا و عمر طولانی، بسیار مهم است.

‌‌‌‌‌

انواع خنک کننده باتری خودروهای برقی

امروزه انواع مختلف خنک کننده باتری معمولاً خنک کننده با هوا، خنک کننده مایع و خنک کننده غوطه وری در مایع هستند. خنک کننده مایع تا حد زیادی مربوط به وسایل نقلیه باتری-برقی است.

سوال این است: تولیدکنندگان تجهیزات اورجینال چگونه و کجا خنک کننده را اعمال می‌کنند؟

خنک کننده داخلی. در این حالت دستگاه خنک کننده در داخل سینی باتری قرار دارد و معمولاً در تماس مستقیم با ماژول‌های باتری است. با استفاده از این مورد، دستگاه خنک کننده تا حد امکان نزدیک به محفظه‌ها قرار می‌گیرد، اما این امر منجر به افزایش خطر در صورت نشتی سیستم خنک کننده می‌شود. چندین فناوری مختلف را می‌توان برای خنک سازی داخلی استفاده کرد، مانند اکستروژن‌های چند پورت (MPEs) و صفحات خنک کننده از اکستروژن‌ها یا ورق‌ها.

خنک کننده خارجی. خنک کننده خارج از سینی باتری و معمولا درست زیر جعبه قرار دارد. در این حالت، جریان حرارتی باید ابتدا از سینی باتری عبور کند. از پرکننده‌های شکاف رسانای حرارت برای اطمینان از برقراری جریان گرمای کافی استفاده می‌شود. این نوع خنک کننده در بسیاری از موارد، به ویژه با هدف کاهش خطر نشت، انتخاب می‌شود. می‌توان از اجزای مشابهی مانند اکستروژن‌های چند پورت و صفحات خنک کننده از اکستروژن‌ها یا ورق‌ها استفاده کرد.

تلفیق شده در کف. در اینجا، استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی‌‌اکسترود شده، امکان ادغام کانال‌های خنک کننده در خود کف باتری را فراهم می‌کند. این نوع ادغام عملکرد با در نظر گرفتن نیازهای حرارتی و وزن سبک و استحکام سیستم، منجر به عملکرد بالا می‌شود. به عنوان مثال، من با محلول ورق سرد نازک آلومینیومی‌‌کار کرده‌ام که با مقتضیات خنک کننده تلفیق شده در کف مطابقت دارد.

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.