iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

ارتباط بین آلیاژهای آلومینیوم و تلرانس‌ها

برای هر نوع آلیاژ آلومینیوم روش تولید خاصی وجود دارد. در حالی که شاید یک آلیاژ پس از فرآیند اکستروژن صرفا به اندکی خنک شدن ‌نیاز داشته باشد، یک آلیاژ دیگر به زمان خنک شدن بیشتری نیاز دارد که حتی به جای خنک شدن در معرض هوا، نیازمند استفاده از آب است.

اشتراک گذاری در

صدها آلیاژ آلومینیوم مختلف وجود دارد. مهم است که پروژه خود را با بررسی دقیق انتخاب آلیاژ شروع کنید. این همان چیزی است که باید بدانید. هم آلیاژهای به راحتی قابل اکسترود کردن، مانند 6060 یا 6063، را داریم و هم آلیاژهایی با قابلیت اکسترود کمی‌‌کمتر، مانند 6005 و 6082 و سپس می‌رسیم به آلیاژهای قوی که اکسترود کردن آنها دشوار است و به خواص مکانیکی فولاد نزدیک می‌شوند.

آلیاژهای با طبقه بندی بالاتر، قویتر هستند، اما گران تر نیز هستند. به همین دلیل، مهم است که پروژه خود را با در نظر گرفتن دقیق انتخاب آلیاژ شروع کنید.

اجزای آلیاژی فرآیند تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهند

برای هر نوع آلیاژ آلومینیوم روش تولید خاصی وجود دارد. در حالی که شاید یک آلیاژ پس از فرآیند اکستروژن صرفا به اندکی خنک شدن ‌نیاز داشته باشد، یک آلیاژ دیگر به زمان خنک شدن بیشتری نیاز دارد که حتی به جای خنک شدن در معرض هوا، نیازمند استفاده از آب است. این روش‌های خنک‌کننده تأثیر مهمی‌‌بر روی تلرانس‌ها و توانایی دادن شکل خاصی به یک پروفیل دارند – و البته محدودیت‌هایی نیز ایجاد می‌کنند، به ‌ویژه برای آلیاژهایی که اکسترود کردن آنها دشوارتر است.

و سپس می‌رسیم به عناصر شیمیایی موجود در یک آلیاژ. عناصری مانند منگنز، روی، آهن، مس و وانادیم به طور خاص در آلیاژهای سنگین‌تر به میزان کم یا زیاد یافت می‌شوند. وانادیوم برای آلیاژهای ضربه‌گیر مهم است که در صنعت خودرو یافت می‌شوند. این عناصر سنگین همچنین به طور قابل توجهی بر سایش قالب‌ها تأثیر می‌گذارند و در نتیجه بر ابعاد پروفیل‌ها(به ویژه تلرانس‌ها) اثر می‌گذارند که با انحراف بیشتر، قالب هم برای مدت بیشتری در جای خود می‌ماند.

تلرانس‌ها مهم هستند

چرا تلرانس‌های آلومینیوم اینقدر مهم هستند؟ دلایل اصلی این مسئله به شرح زیر است:

  • برآوردن الزامات عملکردی مورد نظر
  • تعیین حداکثر سایش مجاز قالب
  • توانایی تولید شکل دلخواه اکستروژن که تحت تأثیر پیچیدگی پروفیل و باز یا بسته بودن آن است
  • ایجاد شرایط فنی لازم برای پرس، از قبیل سرمایش، سمت تخلیه و دمای راه اندازی

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.