iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

طراحی پایدار

راهنمای انتخاب مواد در طراحی محصو‌لات آلومینیومی پایدار

انتخاب مواد کاری پیچیده است. مشکل پیش روی شما، این است که باید این همه اطلاعاتی که در مورد تمام این مطالب نوشته شده است را غربال کنید، زیرا رسیدن به حقایقی که به شما امکان مقایسه مورد نیاز و صحیح بین مواد مشابه را می‌دهد، می‌تواند سخت باشد، و هر ماده‌ای هم می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را…

اشتراک گذاری در

طراحی محصولات آلومینیومی پایدار در مورد این است که شما کار درستی را برای کره زمین انجام دهید. این کار شامل انتخاب موادی است که با طراحی شما مطابقت دارند، هدف ردپای کربن شما را پشتیبانی می‌کنند، در حین استفاده مضر نیستند و می‌توان دوباره از آنها استفاده کرد. فقط داشتن سه تا از این چهار مورد کافی نیست. ریختن موادتان به درون اقیانوس به ضرر همگان است.

با این حال، رقابت شدید بین مواد یک چیز مثبت است، چون نمونه‌های زیادی از مواد را می‌بینیم که به مرور از نظر پایداری بهتر می‌شوند. در حوزه کاری ما، آلومینیوم کم کربن و فلزی با کیفیت بالا و با درصد آلومینیوم بالا داریم که در محصولات دیگر نیز استفاده شده است.

معیارهای انتخاب مواد برای طراحی پایدار

انتخاب مواد کاری پیچیده است. مشکل پیش روی شما، این است که باید این همه اطلاعاتی که در مورد تمام این مطالب نوشته شده است را غربال کنید، زیرا رسیدن به حقایقی که به شما امکان مقایسه مورد نیاز و صحیح بین مواد مشابه را می‌دهد، می‌تواند سخت باشد، و هر ماده‌ای هم می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد.

تعیین معیارهایی که در انتخاب مواد استفاده می‌کنید، اولین قدم مهم در این زمینه است. ما در مورد ملاحظات کاربردی و هزینه صحبت نمی‌کنم – آنها همیشه وجود خواهند داشت – بلکه در مورد این حرف می‌زنم که چگونه می‌توانید پیامدهای مضر محصول خود را بر محیط زیست به حداقل برسانید.

در کار طراحی پایدار خود، به مواردی مانند طراحی مدولار و سهولت در جداسازی قطعات نگاه می‌کنید. در انتخاب مواد پایدار، سعی کنید این نکات کلیدی را به خاطر بسپارید:

  • همه مواد قابل بازیافت هستند، اما بازیافت برخی از آنها دشوارتر از بقیه است 
  • برخی از مواد در پایان عمر مفیدشان به راحتی جمع آوری می‌شوند، و برخی دیگر جمع آوری نمی‌شوند
  • بازیافت و استفاده مجدد از مواد، مصرف انرژی، آلودگی و خطر سلامتی را به حداقل می‌رساند
  • ارائه اطلاعات مناسب و برچسب گذاری زیست محیطی مفید است، مانند اعلامیه‌های محصولات زیست محیطی یا کدهای بازیافت

به این ترتیب، هنگام مقایسه مواد در مورد پایداری، چه معیارهایی را باید در نظر بگیرید؟

  • چرخه زندگی کامل، یا تجزیه و تحلیل گهواره به گهواره (C2C)
  • ردپای محیطی، به ویژه پتانسیل گرمایش جهانی
  • تکنیک‌های جداسازی، مانند سهولت در جداسازی قطعات
  • سهولت تولید و زنجیره تامین از جمله مدیریت
  • کمبود مواد خام
  • سهولت بازیافت و استفاده مجدد در محصولات جدید
  • برچسب‌ها و گواهینامه‌های مستقل در مورد پایداری

در واقع، تجزیه و تحلیل گهواره به گهواره تقریباً شامل همه چیزهایی است که برای مقایسه آگاهانه و دقیق بین مواد نیاز دارید. این کار همیشه یک قدم اول خوب برای شما خواهد بود.

آلومینیوم در طراحی محصول پایدار

موادی که ما قدیمی در نظر می‌گیریم، مانند بتن و پلاستیک، زمانی تولید شدند که مردم زمان کمتری را صرف فکر کردن به نگرانی‌های زیست محیطی می‌کردند. امروزه اما داستان متفاوت است.

آلومینیوم ماده منتخب ماست، ماده ای که ما به بهترین نحو آن را می‌شناسیم و معتقدیم درخشان‌ترین آینده را در حوزه طراحی محصول پایدار دارد. از نظر ما، به این دلیل است که آلومینیوم را می‌توان بازیافت نمود و بارها و بارها استفاده کرد. آلومینیوم یک ماده همیشگی ‌است. این ماده یک ساختار بلوری مکعبی و رو به مرکز دارد و آلوتروپ ندارد و به همین دلیل خواص خود را از دست نمی‌دهد. به عنوان مثال، پلاستیک‌ها اینطور نیستند. این فیزیک شیمیایی است.

مسلماً، اولین باری که آلومینیوم تولید می‌شود، انرژی مصرف میکند، اما صرفه‌جویی در نتیجه طول عمر بی‌نهایت این فلز (هم در فاز مصرف و هم در فاز ذوب مجدد) چیزی بیش از اتلاف‌های اولیه را جبران می‌کند.

ویژگی‌های پایداری آن به شرح زیر هستند:

  • زیرساخت‌های احیای بالغ
  • فناوری جداسازی بالغ
  • زیرساخت‌های ذوب مجدد بالغ
  • عدم از دست رفتن خواص مواد و در نتیجه سهولت استفاده مجدد

می‌توان گفت که ضایعات آلومینیوم دارای ارزش و هویت هستند، بار اضافی نیستند و برای کاربردهای اقتصاد دایره‌ای عالی هستند.

هنگام انتخاب مواد پایدار از برداشت‌های نادرست خودداری کنید

بیش از چند نکته را ذکر کردیم که باید به خاطر داشته باشید و با چند نکته دیگر این مطلب را به پایان میبرم. این موارد به برداشت‌های نادرستی مربوط می‌شوند که می‌توانند بر روند تصمیم گیری شما تأثیر بگذارند. ما آنها را نقض کنندگان افسانه‌ها می‌نامیم:

  • محصولات استاندارد کیفیت بهتری نسبت به محصولات پایدار دارند. این صحت ندارد. محصولات پایدار باید همان الزامات عملکردی محصولات استاندارد را داشته باشند. و روز به روز، ما شاهد محصولات پایداری هستیم که به دلیل طراحی دقیق‌ترشان از عملکردهای موردنظر هم فراتر می‌روند.
  • محصولات پایدار متفاوت از محصولات استاندارد به نظر می‌رسند. نخیر. درست نیست.
  • محصولات پایدار هزینه بیشتری نسبت به محصولات استاندارد دارند. در برخی موارد، بله. اما این هزینه اولیه اضافی با عواملی مانند دوام بیشتر، هزینه‌های نگهداری کمتر و ارزش بازیابی در پایان عمر جبران می‌شود.
  • محصولات پایدار به سختی به دست می‌آیند. بله و خیر. برخی از محصولات پایدار در همه جا در دسترس نیستند. اما تاخیر در تحویل ناشی از تاخیر در فرآیند تولید نخواهید داشت.
  • محصولات پایدار اختصاصی هستند. بله، برخی از محصولات انحصاری هستند، اما این یک استثنا است – نه یک قاعده.

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.