iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

دانش و کاربرد مواد

مقاومت در برابر خوردگی آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز پایه است و در تماس با هوا بلافاصله اکسید می شود. از نقطه نظر شیمیایی، لایه اکسید تشکیل شده از خود آلومینیوم پایدارتر است و این کلید مقاومت در برابر خوردگی آلومینیوم است. با این حال، می‌توان کارایی این لایه را برای مثال، با عناصر آلیاژی- کاهش داد. این همون چیزیه که باید بدونید.

اشتراک گذاری در

در بسیاری از کاربردها که به لحاظ ظاهر ملاحظات کمی وجود دارد، اکسید طبیعی به اندازه کافی محافظت در برابر خوردگی را ارائه می دهد که خوب است. با این حال، اگر قرار باشد آلومینیوم رنگ شود یا با چسباندن متصل شود و در یک محیط خورنده استفاده شود، اکسید طبیعی برای اطمینان از عمر مفید بسیار ضعیف است. برای تولید سطحی با ثبات تر و مشخص‌تر، عملیات آماده سازی لازم است.

لایه های اکسید آلومینیوم می‌توانند از اشکال مختلفی از اکسیدها و هیدروکسیدها تشکیل شوند. ترکیب (لایه اکسیدی) بستگی به شرایط در حین شکل‌گیری و عناصر آلیاژی و آلاینده‌های موجود دارد. اگر هنگام تشکیل اکسید، آب وجود داشته باشد، می‌تواند حاوی نسبت‌های مختلفی از آب کریستالی نیز باشد.این ترکیب بر پایداری اکسید تأثیر می‌گذارد.

اکسید آلومینیوم معمولاً در محدوده pH 4 تا 9 پایدار است. در پایین‌تر و بالاتر از این حد، خطر حمله خوردگی بسیار بیشتر است. این همچنین به این معنی است که از محلول های اسیدی و قلیایی می‌توان برای اچ کردن سطوح آلومینیومی در طول آماده سازی استفاده کرد.

عناصر آلیاژی که بر خوردگی اثر می گذارند

جدا از خواص محافظتی اکسید، خواص خوردگی آلیاژ آلومینیوم توسط مقدار ذرات بین فلزی نجیب‌تر داخل ماده کنترل می شود. اگر محلول الکترولیت مانند آب یا نمک وجود داشته باشد، خوردگی می‌تواند شروع گردد و ذرات نجیب‌تر از آلومینیوم به عنوان کاتد عمل کنند در حالی که نواحی اطراف به آند تبدیل می شوند، که آلومینیوم در این محل‌ها حل می شود.

حتی ذراتی که فقط حاوی مقادیر کمی از عناصر نجیب هستند ممکن است به دلیل انحلال انتخابی آلومینیوم در سطح ذره به عنوان ذرات نجیب خالص عمل کنند. ذرات حاوی آهن باعث کاهش قابل توجه مقاومت در برابر خوردگی می‌شوند و همچنین مس به عنوان کاهش دهنده مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده است. غلظت بالاتر ناخالصی‌ها مانند سرب در مرز دانه‌ها نیز بر مقاومت به خوردگی اثر منفی می‌گذارد.

مقاومت در برابر خوردگی در آلیاژهای آلومینیوم

آلیاژهای آلومینیوم از سری 5000 و 6000 دارای سطوح نسبتاً کمی از عناصر آلیاژی و ذرات بین فلزی هستند که آنها را نسبتاً در برابر خوردگی مقاوم می‌کند. به طور کلی، آلیاژهای با استحکام بالا حاوی مقادیر بیشتری از عناصر آلیاژی هستند که به نوبه خود باعث کاهش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود.

آلیاژهای سری 2000 با استحکام بالا که حاوی مس هستند (و در صنعت هوانوردی استفاده می شوند) اغلب دارای روکش نازکی از آلومینیوم خالص برای جلوگیری از حمله خوردگی هستند.

آلیاژهای بازیافتی معمولاً دارای سطح بالایی از عناصر نادر هستند که آنها را نسبت به خوردگی کمی حساس می‌کند. اما توجه داشته باشید که میزان تغییر در مقاومت به خوردگی بین آلیاژهای مختلف – و حتی بین مواد یک آلیاژ – با تفاوت در روش تولید و تاریخچه عملیات حرارتی اغلب بزرگتر از (میزان تاثیر) عناصر نادر است.

منظور این است که تامین کننده شما باید بتواند به سوالات شما در مورد اینکه آیا محصول آلومینیومی مورد نظر شما به طور کامل الزامات محصول شما را برآورده می‌کند، به خصوص اگر مقاومت در برابر خوردگی حیاتی باشد، پاسخ دهد. دانش فنی را دریافت کنید. زیرا آلومینیوم فقط آلومینیوم نیست.