iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

همه چیز در مورد آندایزینگ

آندایزینگ یا آنودایز کردن یک فرآیند الکتروشیمیایی است که سطح فلز را به یک روکش اکسید آندی تزئینی، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی تبدیل می‌کند

اشتراک گذاری در

آندایزینگ یا آنودایز کردن (aluminium anodizing) یک فرآیند الکتروشیمیایی است که سطح فلز را به یک روکش اکسید آندی تزئینی، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی تبدیل می‌کند. آلومینیوم برای آندایز کردن مناسب است که آن را به یکی از معتبرترین و رایج‌ترین مواد برای محصولات مصرفی، تجاری و صنعتی، در مقایسه با سایر فلزات، تبدیل می‌کند.فرآیند آنودایز کردن آلومینیوم را پایدارتر می کند.

سایر فلزات غیرآهنی مانند منیزیم و تیتانیوم را می‌توان آندایز کرد، اما ترکیب آلومینیوم آن را به طور ایده آل برای این فرآیند مناسب می‌کند.

پرداخت منحصر به فرد آنودایز شده تنها موردی در صنعت فلزات است که هر یک از عواملی را که باید هنگام انتخاب یک روکش آلومینیومی ‌با کارایی بالا در نظر گرفت که برای اقلام لوکس و طراحی داخلی مورد نیاز است، مانند بلندگوهای قوی، صنایع روشنایی، صنایع الکترونیک، صنایع خودروسازی ،ساعت‌ها و سینی‌ها، برآورده می‌کند. 

آندایزینگ آلومینیوم

آنودایز کردن یک فرآیند الکتروشیمیایی است که سطح فلز را به یک پرداخت اکسید آلومینیومی ‌با کارایی بالا و طولانی مدت تبدیل می‌کند. از آنجایی که این پوشش به جای اینکه فقط روی سطح اعمال شود، در فلز ادغام می‌شود، نمی‌تواند پوست کنده شده یا تراشیده شود. این پوشش محافظ، فلز را بسیار سخت و بادوام می‌کند و مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد. بسته به نوع فرآیند، پرداخت آندایز شده دومین ماده سخت شناخته شده توسط انسان است که فقط الماس از آن سختی بیشتری دارد.

فرآیند آندایز کردن، به عبارت ساده‌تر، تشدید بسیار کنترل‌شده پدیده‌ای است که خودش به طور طبیعی رخ می‌دهد: اکسیداسیون. آلومینیوم در محلول الکترولیت اسیدی غوطه‌ور می‌شود که الکترودهای متصل، جریان الکتریکی را در دمای بسیار پایین از درون آن عبور می‌دهند. نتیجه این فرآیند، یک سطح با عملکرد بالا و پوشش سخت است. با این حال، فلز متخلخل باقی می‌ماند، بنابراین می‌توان آن را رنگی و مهر و موم کرد، یا در صورت تمایل، تحت پردازش اضافی قرار داد.

مزایای آندایز کردن آلومینیوم

آندایزینگ آلومینیوم سطحی بسیار سخت ایجاد می‌کند که می‌تواند در برابر سایش و شکافتن شدید مقاومت کند. این ماده برای صنایعی مانند نظامی ‌و دفاعی، ساخت و ساز، کاربردهایی مانند درب آسانسور و پله برقی و حتی وسایل آشپزی خانگی مناسب است. مزایای اصلی آندایز کردن آلومینیوم عبارتند از:

  • دوام
  • محصول نهایی از عمر طولانی برخوردار خواهد بود و نیاز به نگهداری کمی ‌دارد
  • داشتن رنگ ثابت

رنگ‌های آندایز کننده به داخل فلز نفوذ می‌کنند و آن را بسیار پایدار می‌نمایند. آلومینیوم آندایز شده با وجود قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، رنگ خود را حفظ می‌کند. پوسته پوسته نمی‌شود، ورقه ورقه و لب پر نمی‌شود و اکستروژن‌ها تا سال‌ها، ظاهری کاملا نو خواهند داشت طوری که انگار به تازگی تولید شده‌اند.

تعمیر و نگهداری اندک

شواهدی از سایش یا ساییدگی‌های ناشی از فرآیند اکستروژن، نصب، یا در نتیجه دستکاری مکرر و تمیز کردن بیش از حد، نادر است. آلومینیوم آندایز شده به راحتی با اندکی تمیزکردن به درخشش اولیه خود می‌رسد.

زیبایی
آلومینیوم آندایز شده ظاهر فلزی خود را حفظ می‌کند، اما به راحتی می‌تواند مصارف رنگی و براقی را در خود تلفیق کند.

ارزش
هزینه‌های تکمیل و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن پایین هستند و به محصولات آندایز شده ارزش بهتری در دراز مدت می‌دهد.

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.