iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,150,000
شمش آلیاژ AS9U3 الماس آلومینیوم گلپایگان 1,140,000
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,130,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,140,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,140,000
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,060,000
بورس
بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی ایرالکو

بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ (حسابرسی شده) ۱- ترازنامه شرکت آلومینیوم ایران (سهامی عام) در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ و صورتهای سود و زیان، سود و زیان جامع و جریان وجوه نقد آن برای دوره میانی شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور، همراه با یادداشتهای توضیحی یک تا ۳۴ پیوست، مورد بررسی اجمالی این مؤسسه قرار گرفته…

اشتراک گذاری در
ایرالکو

بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ (حسابرسی شده)

۱- ترازنامه شرکت آلومینیوم ایران (سهامی عام) در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ و صورتهای سود و زیان، سود و زیان جامع و جریان وجوه نقد آن برای دوره میانی شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور، همراه با یادداشتهای توضیحی یک تا ۳۴ پیوست، مورد بررسی اجمالی این مؤسسه قرار گرفته است. مسئولیت صورتهای مالی میان دوره ای با هیئت مدیره شرکت است. مسئولیت این مؤسسه، بیان نتیجه گیری درباره صورتهای مالی یاد شده بر اساس بررسی اجمالی انجام شده است.

۲- به استثنای محدودیت های مندرج در بندهای ۴، ۶ و ۱۰، بررسی اجمالی این مؤسسه،براساس استاندارد بررسی اجمالی۲۴۱۰، انجام شده است. بررسی اجمالی اطلاعات مالی میان دوره ای شامل پرس و جو، عمدتا از مسئولین امور مالی و حسابداری و بکارگیری روشهای تحلیلی و سایر روشهای بررسی اجمالی است. دامنه بررسی اجمالی به مراتب محدود تر از حسابرسی صورتهای مالی است و در نتیجه، این مؤسسه نمی تواند اطمینان یابد از همه موضوعات مهمی که معمولا در حسابرسی قابل شناسایی است، آگاه می شود و از این رو، اظهار نظر حسابرسی ارائه نمی کند.

۳- حساب دریافتنی های غیر تجاری شامل مبلغ ۹۸/۳ میلیارد ریال (موضوع یادداشت توضیحی ۲-۵)، مانده مطالبات از موسسه غیر تجاری فرهنگی و ورزشی فرزانگان آلومینیوم (باشگاه فرهنگی ورزشی ایرالکو) بوده که تحت عنوان علی الحساب به باشگاه مزبور پرداخت گردیده است. با توجه به ماهیت مبالغ پرداختی و اطلاعات دریافتی، قابلیت بازیافت مبلغ مزبور در شرایط حاضر برای این مؤسسه امکان پذیر نمی باشد.

۴- با توجه به یادداشت توضیحی ۲-۱۰، داراییهای در جریان تکمیل شامل مبلغ ۳۱۵ میلیارد ریال عمدتا مربوط به بهای ماشین آلات و تجهیزات پروژه آند سازی (انتقالی از سنوات مالی قبل) و همچنین مبلغ۱۰۶/۸ میلیارد ریال از بابت هزینه های انجام شده به منظور اجرای پروژه مزبور، می باشد. توضیح اینکه پیشرفت فیزیکی مراحل اجرایی ساخت پروژه مزبور بر اساس برنامه زمانبندی اولیه اجرا نگردیده است. با توجه به عدم ارائه مدارک و مستندات در خصوص تامین منابع مالی و همچنین اطلاعات مربوط به تکمیل اجرای پروژه مذکور، میزان تعدیلات احتمالی ناشی از مراتب فوق الذکر در شرایط حاضر برای این مؤسسه مشخص نمی باشد.

۵- تسهیلات مالی دریافتی (موضوع یادداشت توضیحی ۱۵)، شامل مبلغ ۱,۵۲۶ میلیارد ریال مانده بدهی به بانک صادرات ایران (شعبه طالقانی) می‌باشد، هر چند تسویه مانده تسهیلات ارزی به بانک مزبور بصورت ریالی مورد توافق قرار گرفته است، لیکن بانک مزبور بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی مانده طلب خود را به مبلغ ۷۰/۷ میلیون دلار و هم ارز ریالی حدودا مبلغ ۲,۳۳۴ میلیارد ریال اعلام نموده است. توضیح اینکه موضوع کاهش مانده تسهیلات مالی مزبور، توسط شرکت در کمیته تخصصی “کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید” به موجب مفاد ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در حال پیگیری می باشد. لذا تعدیل حسابها از این بابت در پایان دوره مالی مورد گزارش، ضروری می باشد. لیکن با توجه به عدم مشخص شدن نتیجه تا تاریخ این گزارش، تعیین آثار تعدیلات مورد نیاز بر صورتهای مالی مورد گزارش، برای این مؤسسه امکان پذیر نمی باشد.

۶- با توجه به یادداشت توضیحی ۵-۱۵، مانده بدهی ارزی به بانک صنعت و معدن به مبلغ ۱,۶۰۲ میلیارد ریال می باشد. توضیح اینکه شرکت درخواست کاهش مانده بدهی مزبور در راستای استفاده از مفاد ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را نموده که موضوع در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و به کارگروه ملی ارزی و کمیسیون اقتصادی هیئت دولت ارجاع گردیده است. با توجه به مراتب مزبور و عدم مشخص شدن نتیجه تا تاریخ این گزارش، تعیین آثار تعدیلات احتمالی ناشی از مراتب مزبور بر صورتهای مالی مورد گزارش، برای این مؤسسه امکان پذیر نمی باشد.

۷- بر اساس آرای صادره از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به موجب تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات و عوارض بر ارزش افزوده)، مبلغ ۵۳۲/۴ میلیارد ریال از بابت عملکرد سنوات مالی ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۵ مطالبه گردیده که از این بابت ذخیره ای در حسابها اعمال نگردیده و موضوع نیز در یادداشت های توضیحی صورتهای مالی ارائه نشده است. علیرغم طرح دعوی حقوقی توسط شرکت، مدارک و مستندات کافی مبنی بر اخذ رای قطعی مبنی بر آلاینده نبودن شرکت مورد گزارش از سازمان محیط زیست، اخذ نگردیده است. توضیح اینکه شرکت مورد گزارش کماکان در دوره مالی ۱۳۹۶، در لیست شرکت های آلاینده (اعلامی توسط سازمان مزبور)، قرار دارد. لذا با توجه به مراتب فوق (و همچنین نظر به عدم مطالبه در خصوص شش ماهه دوره مالی مورد گزارش از سوی مقامات مالیاتی)، در صورت تعدیل حسابها (از بابت تبصره یک ماده ۳۸ قانون مزبور)، زیان انباشته و حساب پرداختنی های غیر تجاری هر یک حداقل به مبلغ ۵۳۲/۴ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

۸- با توجه به یادداشت توضیحی۱۱، سایر داراییها شامل مبلغ ۹۴/۴ میلیارد ریال مطالبات از کارکنان، انتقالی از سنوات مالی قبل و بابت مابه التفاوت مالیات حقوق کارکنان و بر اساس برگ های تشخیص مالیات حقوق سنوات مالی ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ بوده که در سال ۱۳۹۲ به حساب مطالبات از کارکنان منظور گردیده است. با توجه به مراتب مزبور و عدم قابلیت بازیافت مبلغ مذکور، در صورت اصلاح حسابها از این بابت، زیان انباشته و سایر داراییها هر یک به مبلغ مزبور به ترتیب افزایش و کاهش خواهند یافت.

۹- با توجه به یادداشت توضیحی ۱۳، طبق برگ تشخیص صادره برای عملکرد سال مالی ۱۳۹۴، مبلغ ۱,۱۱۲ میلیارد ریال مالیات مطالبه گردیده که مورد اعتراض شرکت قرار گرفته و نتیجه آن تا تاریخ این گزارش مشخص نشده است. توضیح اینکه جهت سال مالی مزبور و سال مالی ۱۳۹۵، بعلت زیان ابرازی، ذخیره مالیات در حسابها اعمال نگردیده است. با توجه به مراتب مزبور و رویه سازمان امور مالیاتی، هر چند تعدیل حسابها از این بابت ضروری می باشد، لیکن قطعیت مبلغ مالیات عملکرد سنوات مالی فوق الذکر، منوط به رسیدگی و اعلام نظر نهایی مسئولین سازمان امور مالیاتی می باشد.

۱۰- صورت تطبیق مانده حسابهای فیمابین با شرکت برق منطقه ای باختر و شرکت آلومینای ایران (موضوع یادداشت توضیحی ۱۲) و همچنین صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای فرعی (موضوع یادداشت توضیحی ۱-۸)، تا تاریخ این گزارش به این مؤسسه ارائه نگردیده است. با توجه به مراتب مزبور، تعیین آثار تعدیلات احتمالی بر صورتهای مالی مورد گزارش برای این مؤسسه، امکان پذیر نمی باشد.

۱۱- بر اساس بررسی اجمالی انجام شده، به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای ۳، ۵، ۷ الی ۹ و همچنین به استثنای آثار تعدیلاتی که احتمالا در صورت نبود محدودیت های مندرج در بندهای ۴، ۶ و ۱۰ ضرورت می یافت، این مؤسسه به مواردی که حاکی از عدم ارائه مطلوب صورتهای مالی یاد شده، از تمام جنبه های با اهمیت، طبق استاندارد های حسابداری باشد، برخورد نکرده است.

۱۲- به شرح یادداشت توضیحی ۴-۳۱، شرکت مورد گزارش، در خصوص رای کمیسیون هم عرض ماده صد شهرداری اراک به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال، اقدام به دادخواست به دیوان عدالت اداری بابت عوارض مورد نظر شهرداری مزبور نموده، که با توجه به رای صادره، موضوع به هیئت کارشناسان رسمی دادگستری با ترکیب یک نفر از طرفین و نفر سوم مرضی الطرفین ارجاع گردیده است. نتیجه گیری این مؤسسه در اثر مفاد این بند تعدیل نشده است.

۱۳- نظر هیئت مدیره را به موارد ذیل جلب می نماید: الف- سرفصل سایر داراییها (موضوع یادداشت توضیحی ۲-۱۱) شامل مبلغ ۲/۱ میلیارد ریال بهای تمام شده ۵۸۳ هکتار زمین واقع در منطقه خون سرخ بندرعباس می‌باشد که با توجه به وکالتنامه رسمی توسط شرکت ایمیدرو به نام شرکت مزبور انتقال یافته و در بخشی از آن نیز کارخانه شرکت آلومینیوم المهدی احداث شده و زمین مزبور در رهن بانک قرار گرفته است. همچنین تعهدات شرکت آلومینیوم المهدی، توسط شرکت مورد گزارش تضمین گردیده است. ضمن اینکه به رغم منتفی شدن موضوع، بخشی از تضامین تودیعی شرکت نزد دیگران و پیگیری‌های انجام شده، حسابهای انتظامی ذیربط (موضوع یادداشت توضیحی۲-۳۱)، در این خصوص اصلاح نشده است. ب- مبلغ ۲۵ میلیارد ریال زیان ناخالص فروش داخلی شمش بیلت موضوع یادداشت توضیحی ۵-۲۲٫ ج- تعیین تکلیف نهایی وضعیت آلایندگی شرکت مورد گزارش و همچنین قراردادهای فیمابین با وکلای حقوقی پرونده مزبور.

۱۴- ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، به شرح زیر رعایت نشده است:

الف- عدم تناسب نسبت حقوق صاحبان سهام به قیمت تمام شده داراییهای ثابت (۳۲/۹٪) در مقایسه با حداقل (۵۰٪) مقرر.

ب- پیش بینی عملکرد سالانه حسابرسی شده شرکت بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه ظرف مهلت مقرر.

ج- تغییرات در اعضای هیئت مدیره ظرف مهلت مقرر.

منبع:کدال

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.