iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
صنعت آلومینیوم ایران
خودکفایی ایران در تولید آلومینیوم

ایران در کنفرانس جهانی آلومینیوم ۲۰۱۸ که موسسه سی‌آریو در لندن از ۲۳ تا ۲۵ آوریل برابر با ۳ تا ۵ اردیبهشت در برج جمیرا کارلتون برگزار کرد، شرکت یافت. این کنفرانس، هر سال در زمینه صنعت آلومینیوم برگزار می‌شود و این بار، بیست و سومین دوره برگزاری آن بود. به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از اخبار…

اشتراک گذاری در
ایران

ایران در کنفرانس جهانی آلومینیوم ۲۰۱۸ که موسسه سی‌آریو در لندن از ۲۳ تا ۲۵ آوریل برابر با ۳ تا ۵ اردیبهشت در برج جمیرا کارلتون برگزار کرد، شرکت یافت. این کنفرانس، هر سال در زمینه صنعت آلومینیوم برگزار می‌شود و این بار، بیست و سومین دوره برگزاری آن بود.

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از اخبار فلزات و به نقل از وب‌سایت کنفرانس جهانی آلومینیوم ۲۰۱۸، در این کنفرانس ۳ روزه درباره عرضه، تقاضا، قیمت‌گذاری آلومینیوم، نرخ تمام شده و هزینه‌های این فلز ارزشمند مقاله‌هایی از سوی ۵۱ سخنران ارائه شد.
مدیران، سیاست‌گذاران و تولیدکنندگان محصولات اولیه و ثانویه و همچنین فعالان بخش مالی و تجاری و تولیدکنندگان محصولات نورد نهایی آلومینیوم در این کنفرانس حضور داشتند.
از ایران، مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو به عنوان تنها سخنران کلیدی این کنفرانس در ساعت ۱۵: ۲۰ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت برابر با ۲۴ آوریل حضور یافت و درباره آلومینیوم ایران سخنرانی کرد.
ران ناپ دبیرکل انجمن جهانی آلومینیوم، پال ویلیامز رئیس بخش تحلیل سی‌آریو، داگ هیلدر هوف رئیس بخش آلومینیوم امریکای شمالی در سی‌آریو، یانچن وانگ مشاور ارشد و رئیس بخش هزینه و بازار آلومینیوم چین در سی‌آریو، دیگر سخنرانان اصلی این کنفرانس بودند.

نگاه درازمدت ایران به انرژی جامد
طرح‌های آلومینیومی ایران در لندن مورد توجه دست‌اندرکاران آلومینیوم جهان قرار گرفت.
اجرای طرح‌های آلومینیوم جنوب ایران(سالکو) که از سال گذشته سرعت بیشتری گرفته، تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم ایران می‌افزاید.
درحال‌حاضر ۲ کارخانه ایرالکو و المهدی-هرمزال ایران در مجموع ۴۴۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند اما به دلیل قدیمی بودن دیگ‌های ذوب و مشکلات ناشی از واگذاری به بخش خصوصی، امکان فعال بودن تمام ظرفیت وجود ندارد. از سوی دیگر ایران تا ۷ سال دیگر باید به ۱/۵میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم برسد.
از آنجا که ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است و امکان صادرات تمامی این ذخایر وجود ندارد و به صرفه نیز نیست، منطقی‌ترین راه این است که از این گاز برای تولید آلومینیوم استفاده کرده و آن را به تمام نقاط جهان صادر کند؛ کاری که کشورهای عربی همسایه با ذخایر گازی خود انجام می‌دهند و به ظرفیت‌های یک تا ۲میلیون تنی آلومینیوم می‌اندیشند.
به آلومینیوم، انرژی جامد نیز گفته می‌شود چون انرژی در نرخ تمام شده این فلز، نقش مهمی ایفا می‌کند. با این حال از آنجا که کارخانه آلومینیوم جنوب در نزدیکی آب‌های جنوب واقع شده به نظر می‌رسد بیشترین هدف تولیدش صادرات باشد.
واقع شدن در کنار آبراه بین‌المللی، این امکان را به آلومینیوم جنوب می‌دهد که برای تامین خوراک کارخانه‌اش هزینه تمام شده کمتری بپردازد.
تمام این مشاهدات نشان می‌دهد ساخت این کارخانه می‌تواند به معنای برهم زدن معادله‌های تولید و فروش آلومینیوم در منطقه باشد. کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در سفری که روز سه‌شنبه به لندن داشت، در کنفرانس آلومینیوم سی‌آریو لندن به تشریح آخرین وضعیت تولید آلومینیوم در ایران پرداخت.
در همین زمینه رویترز نوشت: ایران به لطف برخورداری از منابع عظیم گازی، در مسیر راه‌اندازی یک مجتمع جدید گداخت آلومینیوم در اوایل سال آینده قرار دارد که میزان تولید آلومینیوم این کشور را ۷۰ درصد افزایش خواهد داد و ایران را در این زمینه به خودکفایی خواهد رساند.

یک گام تا خودکفایی
مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در کنفرانس آلومینیوم سی‌آریو در لندن گفت: عملیات ساخت مجتمع گداخت شرکت آلومینیوم جنوب که قرار است در فاز نخست سالانه ۳۰۰ هزار تن تولید داشته باشد در جریان است.
به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، کرباسیان همچنین ریاست سازمان ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) را بر عهده دارد که مالک ۴۹ درصد از سهام شرکت آلومینیوم جنوب است. ۵۱ درصد بقیه سهام این شرکت، متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ایران است.
به گفته میرچی، مدیر موسسه مشورتی آئوریس کانادا که به شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) نیز مشاوره می‌دهد، ایران هم‌اکنون در ۲ مجتمع تولیدی خود سالانه اندکی بیش از ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌کند، اما میزان مصرف داخلی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن است.
به گفته وی، مجتمع گداخت آلومینیوم سالکو در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب ایران و در نزدیکی ساحل خلیج‌فارس در حال ساخت است؛ جایی که یک بندر آب عمیق نیز در آنجا ساخته می‌شود.
این مجتمع ۱/۲ میلیارد دلاری به وسیله شرکت مهندسی و ساخت خارجی صنعت فلزات غیرآهنی چین در حال ساخت است.
به گفته میرچی، مجتمع گداخت آلومینیوم سالکو ابتدا قرار بود به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت آلکان کانادا ساخته شود، اما این شرکت پس از تحریم‌های امریکا ایران را ترک کرد.
کرباسیان همچنین گفت، این مجتمع گداخت، انرژی مورد نیاز خود را از یک نیروگاه گازی تامین خواهد کرد و ایران امیدوار است با استفاده از منابع عظیم گازی خود، صنعت فلزات خود را بیش از پیش توسعه دهد. ایران در کنار روسیه، بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان به شمار می‌روند.
وی افزود، مجتمع سالکو میزان تولید آلومینیوم کشور را تا سال ۲۰۲۵ میلادی(۱۴۰۴خورشیدی) به یک میلیون تن در سال افزایش خواهد داد و بخش فولاد ایران نیز قصد دارد تولید خود را تا سال یاد شده از ۳۱ میلیون تن فعلی به ۵۵ میلیون تن برساند.
کرباسیان گفت تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲خورشیدی) ۲۰ میلیون تن بود و ما تنها یک میلیون تن صادرات داشتیم. در سال گذشته، صادرات فولاد ایران به حدود ۹ میلیون تن
رسید.
وجود ذخایر گازی و تولید برق ارزان نیز به مجتمع سالکو کمک می‌کند. انتظار داریم هزینه تولید مجتمع سالکو زیر ۱۲۰۰ دلار در هر تن باشد. نرخ شاخص هر تن آلومینیوم در بازار بورس لندن، روز گذشته حدود ۲۲۳۰ دلار بود.

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.