iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

آلومینیوم یک جایگزین مناسب برای کاربردهای کشتیرانی است

اولین کشتی‌های دریایی تمام آلومینیومی‌‌در دهه 1890 ساخته شدند، اما مزایای آلومینیوم نسبت به فیبر کربن و سایر مواد کامپوزیتی هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

اشتراک گذاری در

اولین کشتی‌های دریایی تمام آلومینیومی‌‌در دهه 1890 ساخته شدند، اما مزایای آلومینیوم نسبت به فیبر کربن و سایر مواد کامپوزیتی هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

آلومینیوم یک انتخاب ایده آل برای سازه‌های دریایی و برای انواع کشتی‌ها است. من به شما می‌گویم چرا، اما ابتدا اجازه بدهید چند افسانه مخرب را که در مورد آن وجود دارد، با هم شفاف سازی کنیم.

یکی از چیزهایی که من شنیدم این است که آلومینیوم قابل اشتعال است. حقیقت این است که آلومینیوم غیرقابل احتراق است. نسبت به فیبر کربن که دارای رزین‌های قابل اشتعال است، آلومینیوم قابلیت حفاظت در برابر آتش بهتری دارد.

افسانه دیگر این است که آلومینیوم ضعیف است و می‌تواند مانند قوطی کوکاکولا خرد شود. حقیقت این است که آلومینیوم قوی است. می‌توان آن را برای کاربردهایی مانند قوطی‌ها طراحی کرد، اما اکستروژن‌های آلومینیومی‌نیز می‌توانند قوی و بادوام باشند. همه چیز به کاربرد و مهندسی پشت آن بستگی دارد.

‌‌‌‌‌

چرا سبکتر بهتر است

مزایای زیادی برای استفاده از آلومینیوم در بخش دریانوردی وجود دارد. علیرغم استحکام آن، آلومینیوم به دلیل چگالی کم بسیار سبک است. این بدان معناست که طراحان کشتی می‌توانند نسبت به فولاد، 40 درصد کاهش وزن داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر، گزارش تامی‌‌هرتزبرگ در مورد پروژه LASS – برنامه‌های کاربردی ساخت و ساز سبک وزن در دریا – را بخوانید.

مواد کامپوزیت ممکن است در ابتدا سبک باشند، اما از آنجایی که در مقایسه با آلومینیوم، به حفاظت بیشتری در برابر آتش نیاز دارند، وزن نهایی آنها از آلومینیوم سنگین‎تر است. حفاظت اضافی مورد نیاز در برابر آتش برای مواد کامپوزیت، یکی از یافته‌های پروژه LASS بود.

قایق‌های سبک‌تر به نوبه خود نیاز به بالاست را کاهش می‌دهند و سرعت‌های بالاتر را ممکن می‌سازند، و آلومینیوم را به گزینه‌ای عالی برای کشتی‌های پرسرعت، قایق‌های تفریحی لوکس یا کشتی‌های دریایی تبدیل می‌کنند. وزن کمتر منجر به کاهش هزینه سوخت کشتی نیز می‌شود.

هزینه‌ها نیز می‌تواند در مرحله ساخت کشتی از طریق پیشرفت در فرآیندهای برش و جوشکاری کمتر شود. فرآیند ساده‌تر، زمان مونتاژ را کاهش می‌دهد و تأثیر مثبتی بر استقامت کشتی دارد.

استفاده از آلومینیوم همچنین می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد. علت این است که آلومینیوم نسبت به فولاد کمتر خورنده است، که به ویژه در آب شور مفید است، و نیازی به رنگ آمیزی ندارد، که یک مزیت بزرگ برای کاربردهای دریانوردی است.

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.