iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,150,000
شمش آلیاژ AS9U3 الماس آلومینیوم گلپایگان 1,140,000
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,130,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,140,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,140,000
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,060,000
صنعت آلومینیوم ایران
نرخ بهره‌وری واحدهای بالادستی آلومینیوم

نرخ بهره‌وری واحدهای بالادستی آلومینیوم منطقه خاورمیانه یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) در دنیا محسوب می‌شود. این منطقه با تولید حدود ۵٫۹ میلیون تن آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۱۶، سهمی بیش از ۱۰ درصد کل تولید آلومینیوم اولیه را در دنیا به‌خود اختصاص داد. مهم‌ترین مزیت‌های این منطقه که سبب توسعه صنعت…

اشتراک گذاری در

نرخ بهره‌وری واحدهای بالادستی آلومینیوم

منطقه خاورمیانه یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) در دنیا محسوب می‌شود. این منطقه با تولید حدود ۵٫۹ میلیون تن آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۱۶، سهمی بیش از ۱۰ درصد کل تولید آلومینیوم اولیه را در دنیا به‌خود اختصاص داد. مهم‌ترین مزیت‌های این منطقه که سبب توسعه صنعت آلومینیوم در آن شده، نیروی کار ارزان قیمت در کنار امکان تولید انرژی برق با هزینه‌های نسبتا پایین‌تر است.. وجود ذخایر عظیم گاز طبیعی هزینه‌های تولید برق را در نیروگاه‌های گازی (که عمدتا به‌صورت سیکل ترکیبی به‌دلیل بازدهی بالا در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد) به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حالی که در دنیا به‌طور متوسط در سال ۲۰۱۵ میلادی، زغال سنگ با ۵۹ درصدی بیشترین سهم و گاز طبیعی با ۹ درصدی سهم بسیار کمی در انرژی مصرف شده جهانی برای تولید آلومینیوم اولیه را داشت، ولی در منطقه خاورمیانه حدود ۱۰۰ درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم از طریق نیروگاه‌های گازی و سوزاندن گاز طبیعی تأمین شد.

ایران به‌عنوان دارنده بزرگترین ذخیره گاز طبیعی در منطقه از سرمایه بسیار مناسبی برای توسعه صنعتی برخوردار است. در همین راستا، ایران همواره جزء یکی از کشورهای پیش‌رو در صنایع مختلف منطقه خاورمیانه محسوب شده است. به‌عنوان مثال ایران از پایه‌گذاران صنعت آلومینیوم در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود. ولی متأسفانه در حال حاضر کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر و همچنین بحرین گوی سبقت را از ایران در این صنعت ربوده‌اند. در راستای بازگرداندن شکوفایی این صنعت به کشور، ایران در نظر دارد تا سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی) ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه خود را به ۱٫۵ میلیون تن افزایش دهد. این برنامه توسعه‌ای، تأثیر به‌سزایی در عملکرد بخش‌های پایین‌دستی آلومینیوم کشور و حتی دیگر صنایع می‌تواند داشته باشد. در نتیجه این امر، طرح‌های گسترده‌ای از احداث واحدهای جدیدی در بخش‌های پایین‌دست آلومینیوم کشور ثبت شده که عمده آن‌ها در دست اجراست. این در حالی است که در حال حاضر، بسیاری از این واحدها با نرخ کمی از ظرفیت تولید خود بهره‌بردای می‌کنند و تخمین‌های ارائه شده نیز حاکی از ادامه یافتن این روند (فعالیت با نرخ بهره‌وری پایین) در سال‌های آتی است.

میزان تولید شمش و بیلت اولیه آلومینیوم در کشور تأثیر شگرفی در به گردش درآوردن چرخه این صنعت حتی تا بخش‌های پایین‌دست می‌تواند ایفا کند. از این رو ایجاد شرایط لازم برای افزایش نرخ بهره‌وری واحدهای ذوب آلومینیوم کشور تا حدود ۱۰۰ درصد (معادل نرخ بهره‌وری متوسط تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه) از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 
 
 منبع:http://www.metalsnews.ir

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.