iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
صنعت آلومینیوم ایران
ایرالکو چاره ای جز صادرات ندارد

چاره‌ای جز صادرات شمش آلومینیوم نداریم مدیر ایرالکو از تخصیص نیافتن دلار 4200 تومانی به این شرکت خبر داد به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از روزنامه جهان صنعت ،ماجرای نواقص سیاست‌های ارزی جدید دولت و همچنین مشکلات تامین مواد اولیه، تولیدکنندگان آلومینیوم را نیز تحت فشار قرار داد. اگرچه گلایه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از کمبود شمش آلومینیوم…

اشتراک گذاری در
ایرالکو

چاره‌ای جز صادرات شمش آلومینیوم نداریم
مدیر ایرالکو از تخصیص نیافتن دلار 4200 تومانی به این شرکت خبر داد

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از روزنامه جهان صنعت ،ماجرای نواقص سیاست‌های ارزی جدید دولت و همچنین مشکلات تامین مواد اولیه، تولیدکنندگان آلومینیوم را نیز تحت فشار قرار داد. اگرچه گلایه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از کمبود شمش آلومینیوم یکی از چالش‌هایی است که همواره در بازار آلومینیوم مطرح می‌شود اما با توجه به اینکه سیاست‌های جدید ارزی حتی تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان شمش آلومینیوم را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است، این نگرانی وجود دارد که از این پس بخش بیشتری از شمش‌های آلومینیوم به جای تامین بازار داخلی به خارج از کشور صادر شود چرا که به گفته گودرزی مدیر کارخانه آلومینیوم ایران ( ایرالکو )، هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی به این شرکت تعلق نگرفته و از آنجایی که بخش زیادی از مواد اولیه تولید آلومینیوم از کشورهایی مثل هند وارد می‌شود، از این پس تنها می‌توان از راه تهاتر، مواد اولیه مورد نیاز را تامین کرد.
به گفته مسوولان ایرالکو، در حال حاضر موضوع تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به این شرکت با مشکلاتی روبه‌رو شده که اگر حل نشود، چاره‌ای جز صادرات شمش آلومینیوم در قبال واردات مواد اولیه باقی نخواهد ماند‌. این در حالی است که علاوه بر مشکلات تامین منابع ارزی در داخل کشور، این روزها صحبت‌هایی نیز در مورد تحریم‌های جدید به گوش می‌رسد؛ تحریم‌هایی که اگر برای فشار به ایران اعمال شود، تامین مواد اولیه برای بسیاری از کالاهای صادراتی همچون شمش آلومینیوم را به شدت مشکل می‌کند و حتی صادرات این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته گودرزی مدیر کارخانه ایرالکو معتقد است تحریم‌ها نباید برای شرکتی با این قدمت مشکل ایجاد کند چرا که به هر حال طی سال‌ها تحریم، راه دور زدن تحریم‌ها را بلد هستیم اما انتظار داریم که دولت برای جلوگیری از اعمال تحریم‌ها و همچنین رفع مشکلات تامین ارز تمام تلاش خود را انجام دهد.
این در حالی است که خود ایرالکو نیز با توجه به اینکه معتقد است صادرات شمش خام آلمینیوم به مثابه خام‌فروشی است، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به دنبال افزایش ظرفیت تولید است که در این راستا خط ۵ این شرکت با ظرفیت تولید حدود ۲۵هزار تن تا پایان امسال به مدار تولید اضافه می‌شود. همچنین سیستم انتقال آلومینیوم نیز تا آذر‌ماه راه‌اندازی می‌شود که از دانش فنی بومی بهره گرفته و در نهایت منجر به جایگزین حمل با کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد. این برنامه‌های توسعه‌ای در حالی در دستور کار قرار دارد که مشکلات تامین ارز، تولیدکنندگان کالاهای گوناگون از جمله ایرالکو را با چالش مواجه کرده است.
تحریم‌ها شرایط را سخت کرده
بر همین اساس مدیر آلومینیوم اراک ‌در نشست خبری مدیران شرکت آلومینیوم ایران که در اراک برگزار شد، گفت: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است.
محمد گودرزی در خصوص آخرین روند تولید در این واحد صنعتی گفت: این شرکت نزدیک به ۱۶۰ هزار تن تولید آلومینیوم دارد که ۱۰۰ هزار تن از آن توسط خطوط تولید جدید که با برق ۲۰۰ کیلوآمپر تامین می‌شود، صورت می‌گیرد و ۶۰ هزار تن آن نیز مربوط به خطوط قدیمی است. این در حالی است که ظرفیت کل تولید آلومینیوم کشور نزدیک به ۲۴۰ هزار تن است.
مدیرکارخانه آلومینیوم اراک در خصوص مشکلات تخفیف ارز به این کارخانه گفت: پرسنل بازرگانی ما بیش از یک ماه است در انتظار تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه به سر می‌برند. این در حالی است که ما ثبت سفارش و تمام کارهای مربوط به آن را انجام داده‌ایم و اگر این مواد به ما نرسد این مجتمع تولیدی دچار مشکل خواهد شد. از سوی دیگر اگر نتوانیم از ارز دولتی استفاده کنیم مجبور می‌شویم به سمت صادرات شمش آلومینیوم برویم. بنابراین طبیعی است که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با مشکل مواد اولیه رو به رو خواهند شد.
دولت باید فکری اساسی کند
گودرزی بار دیگر با تاکید بر اینکه تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است، اظهار کرد: دولت و حاکمیت باید در این مورد فکر اساسی کند که صنایعی مانند آلومینیوم که جزو صنایع بالادستی و مادر محسوب می‌شوند دچار این مشکلات نشوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم عضویت کشور در کنوانسیون پولشویی FATF و حضور آلومینیوم در بورس فلزات لندن مشکلاتی برای نقل و انتقالات ارزی به وجود خواهد آورد یا خیر، گفت: قبل از برجام به واسطه اینکه ایرالکو به طور مشخص در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا بود ما مشکلات زیادی داشتیم و با روش‌های مختلف مجبور بودیم که تحریم‌ها را دور بزنیم؛ هرچند هزینه زیادی برای ما داشت اما سال گذشته از این لیست خارج شدیم و توانستیم دوباره رابطه قبلی خود را بازیابی کنیم اما به طور حتم نمی‌توانیم بگوییم که برای خرید مواد اولیه و انتقال ارزی مشکل نخواهیم داشت.
چالش آلودگی را حل کرده‌ایم
گودرزی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث آلودگی زیست محیطی ایرالکو موضوعی تمام شده است و این کارخانه از لیست صنایع آلاینده خارج شده است. مدیر کارخانه آلومینیوم ایران افزود: آلایندگی این کارخانه زیر سقف کارخانه است که با نصب تجهیزات جدید این آلایندگی در حد استانداردهای جهانی شده و این کارخانه را از لیست آلاینده‌ها خارج کرده است.
منتظر مشخص شدن وضعیت هستیم
در ادامه این نشست خبری علیرضا احمدی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه و تحقیقات ایرالکو نیز در واکنش به طرح‌های توسعه این شرکت و تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: مشخصا تحریم‌ها بر روی طرح‌های توسعه آینده ما تاثیر خواهد گذاشت. البته اکنون مذاکراتی در مورد طرح‌هایی مانند احداث نیروگاه خیرآباد و کارگاه ریخته‌گری را با شرکت‌هایی مانند مپنا مطرح کرده‌ایم اما هنوز منتظر مشخص شدن وضعیت هستیم که چطور منابع لازم را برای آن تامین کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شرکت ما همواره طرح‌های توسعه‌ای داشته است، گفت: از جمله آن می‌توان به بازسازی خطوط قدیمی و انتقال کارگاه ریخته‌گری که تا آذرماه صورت خواهد گرفت، اشاره کرد.
گفتنی است طرح احداث کارخانه آلومینیوم ایران در پنج کیلومتری شهر اراک در سال ۱۳۴۷ با مشارکت دو شرکت آمریکایی و پاکستانی آغاز شد و در سال ۵۲ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه اولین تولیدکننده شمش آلومینیوم در خاورمیانه است و محصولات آن به هند، چین و اروپا صادر می‌شود. همچنین ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم ایران در حال حاضر و با احتساب خروج خطوط ۱ و ۲ کارگاه قدیم، به ۱۷۵۰۰۰ تن در سال بالغ شده است. این در حالی است که حدودا ۱۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه با بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم اشتغال دارند.

منبع:جهان صنعت

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.