iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
بورس
بازگشت مجدد ایرالکو به بورس

مواد اولیه جزء جدایی‌ناپذیر از چرخه تولید محسوب می‌شوند و کمبود آن در صنایع ممکن است باعث بروز مشکلاتی در چرخه تولید شود. مدت‌ها بود که شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بیلت خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کرد و باعث شده بود تا صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دستی به حالت نیمه‌تعطیل درآیند؛ اما در هفته گذشته چشم همگان بر عرضه بیلت…

اشتراک گذاری در
ایرالکو

مواد اولیه جزء جدایی‌ناپذیر از چرخه تولید محسوب می‌شوند و کمبود آن در صنایع ممکن است باعث بروز مشکلاتی در چرخه تولید شود. مدت‌ها بود که شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بیلت خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کرد و باعث شده بود تا صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دستی به حالت نیمه‌تعطیل درآیند؛ اما در هفته گذشته چشم همگان بر عرضه بیلت ایرالکو در بورس کالای ایران روشن شد و این شرکت علاوه بر بیلت، شمش خود را نیز عرضه کرد.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات،تک‌قطبی بودن تولید مواد اولیه یا هر کالای دیگری باعث ایجاد انحصار و در پی آن بروز مشکلاتی در صنعت خواهد شد. به‌‌طوری که ممکن است با ایجاد هر جریان یا بروز مشکلی برای تولیدکننده انحصاری، چرخه تأمین مواد اولیه در کشور قطع و صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دست با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل معمولا در هر کشور از یک کالا چندین تولیدکننده حضور دارند و در صورت بروز مشکل برای یکی از آن‌ها، دیگر تولیدکنندگان این کمبود را جبران می‌کنند. در عین حال اگر تولید داخلی کفاف نیاز مصرف‌کنندگان و صنایع داخلی را ندهد، در این صورت واردات راه حل دیگری برای تأمین آن خواهد بود.

در صنعت آلومینیوم ایران تنها ۲ تولیدکننده بزرگ شمش اولیه وجود دارند و در این میان تنها یکی از آن‌ها بیلت تولید می‌کند. طی یکی دو ماه اخیر بنا به برخی دلایل از جمله باز شدن نماد ایرالکو در فرابورس و تعیین تکلیف این شرکت در سامانه کدال، عرضه محصولات این شرکت برای مدتی در بورس کالا متوقف شده بود. از آن‌جایی که شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال نیز به تولید و عرضه شمش اولیه در بازار آزاد می‌پردازد، در این زمینه مشکل چندانی به‌جز افزایش قیمت به‌وجود نیامد. این در حالی بود که در مورد بیلت دیگر ماده اولیه حیاتی صنعت آلومینیوم، اتفاق دیگری رخ داد. این محصول برای مدت ۲ ماه در بورس کالا عرضه نشد و در این مدت مصرف‌کنندگان با مشکلاتی مواجه شده بودند. جلسات متعددی در این زمینه از سوی مصرف‌کنندگان برگزار شد، اما به واقع تا زمانی که ایرالکو محصول خود را در بورس کالا عرضه نکند، مصرف‌کنندگان چاره‌ای جز صبر و انتظار ندارند. گرچه تولیدکنندگان دیگری نیز در بازار ایران وجود دارند، ولی امکان تهیه این محصول در بورس کالا با قیمتی مناسب‌تر سبب انتظار مصرف‌کنندگان تا عرضه بعدی شد.

در همین راستا طی هفته گذشته پس از مدت‌ها بیلت ایرالکو به همراه شمش اولیه به میزان ۲ هزار ۵۰۰ تن در بورس کالا عرضه شدند که در مقابل آن حدود ۴ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا وجود داشت و در نهایت تمامی عرضه به فروش رفت. شمش اولیه به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۳ هزار و ۱۰۰ تن داشت. ضمن اینکه بیلت به میزان یک هزار تن عرضه شد که این محصول با تقاضای یک هزار ۴۰۰ تنی مواجه شد.

منبع:metalsnews

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.