iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
بورس
بررسی علت فروش نرفتن آلومینیوم در بورس کالا

درپی انتشار خبر عرضه ۱۰۰۰ تنی ایرالکو در بورس کالا و به فروش رفتن تنها ۱۰۰ تن از محصولات این واحد طی هفته جاری،گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم علت اصلی به فروش نرفتن محصولات ایرالکو در بورس را عرضه محصولات مشابه و ارزان‌تر در بازار آزاد دانستند. به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از فلزات آنلاین،هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای…

اشتراک گذاری در

درپی انتشار خبر عرضه ۱۰۰۰ تنی ایرالکو در بورس کالا و به فروش رفتن تنها ۱۰۰ تن از محصولات این واحد طی هفته جاری،گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم علت اصلی به فروش نرفتن محصولات ایرالکو در بورس را عرضه محصولات مشابه و ارزان‌تر در بازار آزاد دانستند.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از فلزات آنلاین،هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران علت اصلی فروش نرفتن آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا را برشمرد: نخست آنکه از یک‌سو برخی تولیدکننده‌های دیگر در بازار، محصولات مشابه را با قیمت پایین‌تر از عرضه ایرالکو در بورس کالا به فروش می‌رسانند. از سوی دیگر نیز کمبود نقدینگی و سرمایه در گرش کافی شرکت‌های پایین‌دستی آلومینیومی، مانع خرید آن‌ها از بورس کالا شده است. وی تاکید کرد، اغلب این واحدها توانایی خرید مواد اولیه مصرفی خود را به‌صورت نقدی ندارند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درخصوص اولتیماتوم ثقفی برای صادرات آلومینیوم گفت: شرکت آلومینیوم ایران، یک واحد تولیدی است و هزینه‌های متعددی دارد. در شرایطی که محصولات این واحد در داخل کشور به فروش نروند، صادرات حق طبیعی آن است. اما در مجموع، چنین صادراتی وقتی نیاز داخلی وجود دارد، به نفع کشور و منافع ملی ما نیست. بنابراین دولت باید به این موضوع ورود پیدا کند و با اجرای اقدامات حمایتی زمینه تعامل سازنده هرچه بیشتر را میان فعالان این صنعت فراهم آورد. وی، ایجاد فضای کنترلی از سوی دولت و اجرای مصوبه شورای رقابت را ضروری دانست.

گودرزی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد زمینه‌هایی را برای حمایت از صنایع بالادست آلومینیوم فراهم کند. در این‌صورت واحدهای بالادستی می‌توانند تولیدات خود را به‌صورت مدت‌دار به صاحبان صنایع پایین‌دستی بفروشند. درصورت اجرایی شدن این طرح، بسیاری از مشکلات صنایع پایین‌دستی نیز مرتفع می‌شود. رئیس سندیکا صنایع آلومینیوم تاکید کرد: در حال حاضر امید داریم وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمی را میان شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت آلومینیوم فراهم کند.

گپ قیمتی، بهانه‌ای برای سودجویی واسطه‌ها

ابولفضل رضایی دبیر سندیکا صنایع آلومینیوم ایران نیز در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت ایرالکو گفت: طی هفته‌های گذشته، محصولات عرضه شده از سوی شرکت آلومینیوم ایران به فروش رفته است. عدم فروش محصولات این واحد در هفته جاری را باید ناشی از جهش‌های جهانی قیمت آلومینیوم دانست. روند رو به رشد قیمت دلار در بازار داخلی نیز یکی از مهمترین دلایل برای روند صعودی قیمت پایه آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا بود. این رشد سریع شوکی را به بازار آلومینیوم وارد کرد و مانع از خرید صنایع پایین‌دستی شد. اما انتظار داریم این روند صعودی در هفته‌های آتی تعدیل شود.

رضایی افزود: بورس، سیستم فروش محصول براساس سیستم عرضه و تقاضا است. طی هفته‌های گذشته عرضه ۱۰۰۰ تن بود و تقاضا بیش از این عرضه. همین تقاضای بالا، رقابتی را میان خریداران به وجود آورده بود. اکنون که تقاضا کاهش یافته است، تولیدکنندگان صنایع بالادست نباید انتظار داشته باشند، محصول خود را با همان قیمت سابق به فروش برسانند. بلکه باید قیمت پایه را کاهش دهند و درجهت تعادل بازار پیش روند.

دبیر سندیکا صنایع آلومینیوم کشور، یکی دیگر از دلایل مهم دیگر برای به فروش نرفتن عرضه ایرالکو را، فروش شمش در بازار آزاد با قیمت پایین دانست. درواقع با عرضه شمش شرکت المهدی – هرمزال نیاز صنایع پایین‌دست در بازار آزاد تامین می‌شود. وی افزود: این اتفاق طی سال‌های گذشته نیز پیش آمده است. یعنی شرکت المهدی – هرمزال، محصول مشابه تولیدی ایرالکو را با قیمت پایین‌تر در بازار آزاد می‌فروخت و همین موضوع نیز موجب می‌شد عرضه ایرالکو روی تابلو بدون تقاضا باقی بماند. در چنین شرایطی، برخی فعالان صنایع بالادست نیز از این موضوع برای توجیه صادرات شمش آلومینیوم استفاده می‌کنند.

رضایی گفت: سندیکا صنایع آلومینیوم برای رفع این‌دست ناهماهنگی و مشکلات در تلاش است. اگر شرکت المهدی – هرمزال نیز موظف به فروش تولیدات خود در بورس کالا باشد، زمینه ایجاد چنین مشکلاتی به‌وجود نمی‌آید. به‌علاوه آنکه به شفافیت هرچه بیشتر در بازار منجر خواهد شد.

دبیر سندیکا صنایع آلومینیوم کشور تاکید کرد: در چنین موقعیت‌هایی که یک جهش قیمتی حاصل می‌شود، تعدادی شرکت واسطه‌ای که قبلا شمش را با قیمت پایین خریداری کرده بودند، از گپ قیمتی برای سودجویی استفاده می‌کنند. بنابراین باید تلاش لازم صورت گیرد تا مواد اولیه مستقیما به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

وی افزود: فروش در بازار داخلی به نفع تولیدکنندگان شمش کشور، است. این تولیدکنندگان می‌توانند در چنین شرایطی، پرمیوم وارده را کاهش دهند. گفتنی است، حتی اگر این پرمیوم از ۱۶۰ دلار به ۱۰۰ دلار کاهش یابد، باز هم فروش در بازار داخلی به نفع آن‌ها خواهد بود.

منبع:فلزات آنلاین

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.