iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
بورس
تغییر عرضه در بازار توسط ایرالکو

شرایط در بازار آلومینیوم رفته رفته رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. اوضاع در این بازار در حال تغییر است و عرضه‌ شرکت‌های آلومینیومی به‌ویژه شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) کاهش یافته و در عوض میزان معاملات آن با افزایش روبه‌رو بوده است.به‌طوری که عرضه‌های کوچک و اندک جای خود را به عرضه‌های بسیار بزرگ دادند و ایرالکو کمتر به…

اشتراک گذاری در
ایرالکو

شرایط در بازار آلومینیوم رفته رفته رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. اوضاع در این بازار در حال تغییر است و عرضه‌ شرکت‌های آلومینیومی به‌ویژه شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) کاهش یافته و در عوض میزان معاملات آن با افزایش روبه‌رو بوده است.به‌طوری که عرضه‌های کوچک و اندک جای خود را به عرضه‌های بسیار بزرگ دادند و ایرالکو کمتر به عرضه‌های کوچک در بورس کالا پرداخت.

 

به گزارش «اخبار فلزات»، طی ۲ تا ۳ ماه اخیر قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی بعضا رکوردهای قیمتی چندین ساله را شکست و با افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری در بازار مواجه شد. در بازار داخلی نیز افزایش قیمت بسیار مشهود بود و هر کیلوگرم آلومینیوم از ۷ هزار و ۳۰۰ تومان در ابتدای سال به ۸ هزار و ۷۰۰ تومان در آخرین معاملات رسید. در این بین بازار آلومینیوم ایران در نوسان بود و در برخی هفته‌ها چندین هزار تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه می‌شد اما در برخی هفته‌ها هم هیچ اثری از عرضه نبود. ضمن اینکه اخبار متنوع و بعضا ضد و نقیض از این بازار به گوش می‌رسید؛ به‌طوری که برخی از مصرف‌کنندگان و فعالان صنایع پایین‌دست اعتقاد دارند که در بورس کالا محصولات به‌دست تهاترکنندگان می‌رسد و فقط این گروه هستند که در بازار معامله می‌کنند. چرا که در شرایط کنونی بسیاری از مصرف‌کنندگان و خریداران واقعی آلومینیوم قادر به تهیه آن با حجم‌های چندین هزار تنی و قیمت نقدی از بازار نیستند.

ضمنا این نکته را نیز باید اضافه کرد که تنها شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و مدت‌ها است که شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال عرضه محصولات خود را متوقف کرده است. اطلاعات ارائه شده حاکی از آن است که طی شهریور ماه سال ۱۳۹۶، شرکت ایرالکو بیش از ۱۳ هزار تن از شمش اولیه خود را در بورس کالا عرضه کرد که در مقابل این میزان عرضه، حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا وجود داشت؛ اما در نهایت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن از محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند.

میزان معاملات انجام شده در شهریور ماه در مقایسه با ماه قبل آن حاکی از آن است که معاملات بیش از ۴ هزار تن افزایش یافته است. اما همان‌طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، عرضه‌های چندین هزار تنی و یکباره ایرالکو در بورس کالا باعث انجام چنین معاملاتی شده است. ضمن اینکه ایرالکو برخلاف ماه‌های قبل از عرضه بیلت در بازار خودداری کرد و در شهریور ماه عرضه بیلت در بازار نداشت. همچنین شمش آلیاژی ایرالکو دیگر محصول غایب بود که در شهریور ماه عرضه نشد. در شرایط کنونی که قیمت آلومینیوم در بازار به‌شدت افزایش یافته است، زمزمه‌هایی از بازار موازی آن نیز به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قیمت آلومینیوم بیش از قیمت معامله شده در بورس کالا است. ضمن اینکه در بازار کنونی دیگر بیلت موجود نیست و بسیاری از مصرف‌کنندگان بیلت عملا تعطیل شده‌اند.

منبع:اخبارفلزات

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.