iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
صنعت آلومینیوم ایران
تمرکز ایرالکو بر تولید شمش خالص

عملکرد تولید شرکت ایرالکو در ۸ ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که عمده تمرکز این شرکت در سال جاری بر تولید شمش‌های خالص بوده است. در عین حال، با وجود اینکه از تناژ تولیدی شمش‌های آلیاژی این شرکت طی این دوره کاسته شده، ولی بهای تمام‌شده آن نیز با افت همراه شده است. به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل…

اشتراک گذاری در
شرکت آلومینیوم سازی ایران-ایرالکو

عملکرد تولید شرکت ایرالکو در ۸ ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که عمده تمرکز این شرکت در سال جاری بر تولید شمش‌های خالص بوده است. در عین حال، با وجود اینکه از تناژ تولیدی شمش‌های آلیاژی این شرکت طی این دوره کاسته شده، ولی بهای تمام‌شده آن نیز با افت همراه شده است.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) که در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد، از سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری از تولید آلومینیوم را آغاز کرد. با اینکه این شرکت جزء اولین تولیدکنندگان آلومینیوم در خاورمیانه بود، امروزه از لحاظ تناژ تولید در جایگاه ششم در منطقه قرار دارد. محصولات این شرکت که شامل انواع مختلف شمش‌های اولیه آلومینیوم می‌شود را می‌توان در ۴ دسته مختلف شمش بیلت، شمش‌های تی‌بار (ئی‌سی)، شمش خالص و شمش‌های آلیاژی تقسیم بندی کرد. نمودار ۱، میزان تولید شمش‌های خالص، آلیاژی و بیلت این شرکت در ۸ ماه ابتدایی سال جاری و دوره مشابه از سال گذشته نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار ۱ مشاهده می‌شود، مجموع میزان تولید شمش خالص ایرالکو در ۸ ماه ابتدای سال جاری، حدود ۴٫۱ درصد رشد داشته و به بیش از ۹۶ هزار تن رسیده است. این در حالی بود که میزان تولید سایر محصولات ایرالکو از جمله بیلت و شمش‌های آلیاژی به‌ترتیب با افت ۲۰٫۱ و ۵۱٫۸ درصدی مواجه شد. افت تولید در این محصولات که عمدتا ناشی از مشکلات فروش و عدم تقاضا در بورس کالای ایران بود (این محصولات عمدتا در بازار داخل به فروش می‌روند؛ در حالیکه شمش‌های خالص، علاوه بر بازار داخل، در بازارهای صادراتی نیز عرضه می‌شوند)، منجر شد تا در مجموع تناژ تولیدی محصولات آلومینیومی این شرکت از حدود ۱۲۵ هزار تن در دوره ۸ ماه ابتدایی سال گذشته، با ۶٫۷ درصد کاهش، به حدود ۱۱۷ هزار تن برسد.

تمرکز ایرالکو بر تولید شمش خالص
تمرکز ایرالکو بر تولید شمش خالص

در نمودار ۱، علاوه بر میزان تولید در ۸ ماه ابتدایی سال، مقدار تولید ماهانه این شرکت نیز در ماه هشتم به تصویر کشیده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به‌غیر از شمش بیلت که با افزایش تقریبا ۲ برابری مواجه بود، سایر محصولات در این ماه نسبت به سال گذشته افت تولید را تجربه کردند؛ به‌طوری که برای شمش خالص و شمش آلیاژی، به‌ترتیب این افت برابر با ۴٫۴ و ۳۵٫۰ درصد بود.

در نمودار ۲، مقدار بهای تمام‌شده مهم‌ترین محصولات شرکت ایرالکو براساس عملکرد ۶ ماهه ابتدایی سال شرکت در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به‌غیر از شمش‌های آلیاژی میزان بهای تمام‌شده تولید هر سری از محصولات از قبیل شمش‌های خاصل و شمش‌های بیلت در سال جاری افزایش یافته است. مهم‌ترین علت این افزایش در بهای تمام‌شده را می‌توان به افزایش هزینه‌های تأمین مواد اولیه خصوصا آلومینا و آندهای کربنی مرتبط دانست. این مقدار از افزایش قیمت منجر به افزایش هزینه‌های تولید به میزان ۸٫۹ و ۱۳٫۱ درصد به‌ترتیب برای شمش‌های خالص و شمش‌های بیلت شده است.

مقایسه بهای تمام شده تولیدات ایرالکو
مقایسه بهای تمام شده تولیدات ایرالکو

نکته قابل توجه با مقایسه بین نمودارهای ارایه شده، کاهش بهای تمام‌شده تولید شمش‌های آلیاژی در این شرکت است. این در حالی است که در سال جاری مقدار تناژ این محصولات نسبت به سال گذشته به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. افت بهای تمام‌شده را تا حدی می‌توان مربوط به امکان شارژ قراضه برای تولید چنین محصولاتی دانست که از میزان رشد قیمتی بسیار کمتری نسبت به شمش اولیه آلومینیوم برخوردار بوده است.

منبع:اخبارفلزات

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.