iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
صنعت آلومینیوم ایران
تولید آلومینیوم در ایران با هزینه برق پایین تر

امروزه منطقه خاورمیانه که حدود ۱۰ درصد آلومینیوم کل جهان را تولید می‌کند یکی از قطب‌های مهم این صنعت به‌شمار می‌رود. در بین کشورهای منطقه، صنعت آلومینیوم ایران به‌اتکای دریافت یارانه‌های قابل توجه روی حامل‌های انرژی، به‌طور متوسط کمترین هزینه‌ تأمین برق را برای تولید هر واحد آلومینیوم می‌پردازد. این در حالی است که صنعت آلومینیوم ایران مصرف انرژی بیشتری در…

اشتراک گذاری در
تولید آلومینیوم در ایران با هزینه برق پایین تر

امروزه منطقه خاورمیانه که حدود ۱۰ درصد آلومینیوم کل جهان را تولید می‌کند یکی از قطب‌های مهم این صنعت به‌شمار می‌رود. در بین کشورهای منطقه، صنعت آلومینیوم ایران به‌اتکای دریافت یارانه‌های قابل توجه روی حامل‌های انرژی، به‌طور متوسط کمترین هزینه‌ تأمین برق را برای تولید هر واحد آلومینیوم می‌پردازد. این در حالی است که صنعت آلومینیوم ایران مصرف انرژی بیشتری در مقایسه با سایر کشورها دارد.

 

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات، صنعت آلومینیوم به‌عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر در دنیا، به‌طور متوسط برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم خالص از منابع معدنی نیازمند حدود ۱۴٫۱ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی برای فرآیند الکترولیز آلومینا و احیای آلومینیوم است. نمودار ۱، شدت انرژی مصرفی برای الکترولیز آلومینا و احیای آلومینیوم را در کشورهای تولیدکننده آلومینیوم خاورمیانه نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، ایران به‌طور متوسط بیش از ۱۴٫۹ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم مصرف می‌کند که حدود ۶ درصد بیشتر از میانگین جهانی آن است. پس از ایران، عمان بیشترین مصرف انرژی را در تولید هر واحد آلومینیوم دارد. نکته جالب توجه این است که عمده تولیدکنندگان منطقه خاورمیانه، دارای مصرفی کمتر از میانگین جهانی هستند.

تولید آلومینیوم در ایران با هزینه برق پایین تر
تولید آلومینیوم در ایران با هزینه برق پایین تر

با توجه به میزان مصرف انرژی در واحدهای تولیدی آلومینیوم خاورمیانه (نمودار ۱) و میزان تعرفه‌های تأمین برق صنعتی در این کشورها، می‌توان مقدار هزینه‌های تأمین انرژی الکتریکی را، به‌عنوان بخشی از هزینه‌های تولید این واحدها، تخمین زد. بدین ترتیب، باید اذعان داشت که واحدهای تولیدی آلومینیوم در امارات متحده عربی بیشترین هزینه‌های تأمین انرژی الکتریکی را در بین کشورهای خاورمیانه دارای صنعت آلومینیوم متقبل می‌شوند. در مقابل نیز واحدهای تولید آلومینیوم در ایران کمترین هزینه را از این بخش از هزینه‌های تولید پرداخت می‌کنند.

در این مقایسه اشاره به این نکته ضروری است که بسیاری از واحدهای تولیدی آلومینیوم در خاورمیانه دارای نیروگاه‌های اختصاصی هستند، به این صورت که حتی بعضا بخشی از برق تولید شده در نیروگاه‌های اختصاصی خود را به مناطق اطراف محل فعالیت نیز می‌فروشند. بدین ترتیب باید گفت که در اصل، هزینه‌های تأمین انرژی الکتریکی در این واحدها، کمتر از تعرفه‌هایی خواهد بود که در این مقایسه مد نظر قرار داده شده است.

با این حال، واحدهای ذوب آلومینیوم امارات متحده عربی به‌دلیل آنکه یارانه کمتری را به انرژی الکتریکی واحدهای صنعتی اختصاص می‌دهد، هزینه‌های تأمین برق بیشتری را بایستی متقبل شود. این در حالی است که این کشور با تولید ۲٫۴ میلیون تن آلومینیوم، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در منطقه است. در مقابل، ایران که یارانه‌های بیشتری را به حامل‌های انرژی اختصاص می‌دهد، کمترین هزینه‌های تأمین انرژی الکتریکی را در تولید آلومینیوم داراست. این در حالی است که با توجه به نمودار ۱، مصرف انرژی الکتریکی برای تولید هر واحد آلومینیوم در ایران در مقایسه با سایر کشورها در سطح بالاتری قرار دارد. این یارانه تاحدی است که هزینه‌های تأمین برق را برای تولیدکنندگان آلومینیوم داخلی، ۳۷ درصد کمتر از کشور قطر کاهش داده که پس از ایران دارای کمترین هزینه‌های تأمین برق است. همچنین گفتنی است این بخش از هزینه‌های تولید در ایران ۷۲ درصد کمتر از امارات متحده عربی است. حال این سوال مطرح می‌شود که در صورت برداشته شدن و حذف یارانه‌ها، آیا صنعتآلومینیوم ایران توانایی رقابت با سایر تولیدکنندگان منطقه را خواهد داشت؟

منبع:اخبارفلزات

 

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.