iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
صنعت آلومینیوم ایران
جذابیت بازار آلومینیوم با ارز ارزان

۲ ماه پرهیجان بر بازار آلومینیوم کشور گذشت و بارها در محافل مختلف و گزارش‌های پیشین عنوان شد که به‌دلیل قیمت‌گذاری فلزات اساسی با ارز مرجع، رقابت برای خرید کالای ارزان به‌شدت افزایش می‌‎یابد و همین مسأله موجب شد تا برخلاف سال‌های گذشته شاهد رشد تقاضا و معاملات آلومینیوم در ۲ ماه ابتدایی سال باشیم. به گزارش اتاق خبر ایراک…

اشتراک گذاری در
جذابیت بازار آلومینیوم با ارز ارزان

۲ ماه پرهیجان بر بازار آلومینیوم کشور گذشت و بارها در محافل مختلف و گزارش‌های پیشین عنوان شد که به‌دلیل قیمت‌گذاری فلزات اساسی با ارز مرجع، رقابت برای خرید کالای ارزان به‌شدت افزایش می‌‎یابد و همین مسأله موجب شد تا برخلاف سال‌های گذشته شاهد رشد تقاضا و معاملات آلومینیوم در ۲ ماه ابتدایی سال باشیم.

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از فلزات آنلاین، قیمت آلومینیوم در ۲ ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ در بازارهای جهانی بعضا شاهد نوسانات چشم‌گیری بود. این نوسانات بیشتر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت رخ دادند. هر چند که جهش قیمت آلومینیوم در بازار بسیار سریع بود و در بازه زمانی بسیار کوتاهی رخ داد، اما ثبات در بازار آلومینیوم باعث شد که در بسیاری از بازارها معامله‌گران بتوانند قیمت این فلز را پیش‌بینی و بر اساس آن عمل کنند. البته برخی از فعالان بازار آلومینیوم معتقدند که این فلز هنوز به قیمت اصلی خود یعنی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن نرسیده است و این احتمال وجود دارد که به‌زودی قیمت هر تن آلومینیوم از ۲ هزار و ۳۰۰ دلار عبور کند.

در بازار آلومینیوم ایران متأسفانه به‌جای پیروی از بازار آزاد و کنترل قیمت فلزات، قیمت‌گذاری به‌صورت دستوری انجام می‌شود و همین امر سبب شده که شاهد رشد بسیار چشم‌گیر تقاضا نسبت به عرضه در ۲ ماه ابتدایی سال باشیم. در اوایل فروردین ماه سال جاری، به‌دلیل قیمت‌گذاری آلومینیوم با نرخ ارز آزاد و نیز تبعیت از بازارهای جهانی، شاهد رویه عادی بازار آلومینیوم یعنی مازاد ماندن بخشی از عرضه در بورس کالا بودیم. با این وجود، با تحولات رخ داده در بازار ارز، با ابلاغ یک بخش‌نامه، نرخ ارز تثبیت شد و صنایع موظف به عرضه کالا در بورس با نرخ ارز مرجع شدند. این در حالی است که در بازار آزاد، نرخ ارز بسیار متفاوت بود. همین اختلاف قیمت باعث شد که قیمت فلزات اساسی در بورس با بازار آزاد نیز بسیار متفاوت باشد و بنا به گفته فعالان بازار رانت بسیار بزرگی ایجاد شود. هر چند که بخشی از تقاضای موجود در بورس کالا واقعی و توسط تولیدکنندگان انجام می‌شود؛ اما به واقع بخش عمده‌ای از تقاضا کاذب و تنها برای خرید آلومینیوم ارزان از بورس صورت می‌گیرد. ضمن اینکه ارزان‌فروشی در بورس، واسطه‌گری در بازار آزاد را نیز افزایش می‌دهد؛ چرا که ممکن است خریدار آلومینیوم در بورس، آن را در بازار آزاد با نرخ ارز آزاد به فروش برساند و سود رانتی بسیار زیادی را کسب کند. ضمن اینکه در این شرایط حتی احتمال صادرات نیز وجود دارد.

نمودار عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا
نمودار عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا

نمودار ۱ حاکی از آن است که در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن ۳۴ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا وجود داشت که در نهایت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان شمش آلومینیوم به میزان ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن در بازار عرضه شد که تقاضایی در حدود ۳۱ هزار تن داشت و ۱۳ هزار و ۱۰۰ از آن به فروش رفت. بیلت نیز به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تن داشت و از این میزان ۲ هزار و ۴۰ تن به فروش رفت.

منبع:فلزات آنلاین

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.