iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
اخبار بین المللی صنعت آلومینیوم
جنگ آلومینیومی چین و آمریکا

ایالات متحده برای گرفتن برخی امتیازات تجاری از سایر کشورها، اقدام به وضع تعرفه‌های گمرکی روی آلومینیوم و فولاد کرد. در این میان برخی کشورها همچون کره جنوبی، با مذاکره بر سر تبادلات تجاری با آمریکا به توافق رسیدند، ولی چین درصدد مقابله به مثل است و اعلام کرده که بر بسیاری از محصولات وارداتی از آمریکا، تعرفه‌های گمرکی وضع…

اشتراک گذاری در

ایالات متحده برای گرفتن برخی امتیازات تجاری از سایر کشورها، اقدام به وضع تعرفه‌های گمرکی روی آلومینیوم و فولاد کرد. در این میان برخی کشورها همچون کره جنوبی، با مذاکره بر سر تبادلات تجاری با آمریکا به توافق رسیدند، ولی چین درصدد مقابله به مثل است و اعلام کرده که بر بسیاری از محصولات وارداتی از آمریکا، تعرفه‌های گمرکی وضع خواهد کرد. قراضه‌های آلومینیومی یکی از محصولات مهم آلومینیومی وارداتی از آمریکا هستند.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از فلزات آنلاین،با اقدام اخیر دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه‌های گمرکی روی واردات آلومینیوم و فولاد، بازار فروش بسیاری از کشورها متزلزل خواهد شد؛ چرا که یکی از مقاصد اصلی صادرات فولاد و آلومینیوم و محصولات آن از اقصی نقاط جهان در سال‌های اخیر، ایالات متحده بوده است. هر چند که بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور هستند که این اقدام دونالد ترامپ، صرفا با قصد محدود کردن حجم واردات انجام نشده بلکه آمریکا با این اقدام، درصدد اخذ برخی از امتیازهای تجاری از کشورهای دیگر است؛ به عنوان مثال توافق بین کره جنوبی و آمریکا بر سر تجارت خودرو، گواهی بر این مدعی است.

این اقدام آمریکا که درصدد تضعیف رقیب اقتصادی خود یعنی چین است، سبب شده تا چین نیز پس از شکایات بین‌المللی اقدام به مقابله به مثل کند و روی محصولات وارداتی از ایالات متحده، تعرفه‌های گمرکی وضع کند. محصولات وارداتی چین از آمریکا، طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل می‌شود. با این حال در مقوله آلومینیوم و محصولات آن، قراضه‌های آلومینیومی بیشترین سهم از بازار وارداتی آلومینیوم چین را در اختیار دارند؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۶ حدود ۷۵ درصد کل واردات آلومینیوم و نیمه‌ساخته‌های آن را تشکیل دادند. نمودار ۱، سهم محصولات مختلف آلومینیوم در بازار وارداتی چین را در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

بازار وارداتی آلومینیوم چین در سال 2016
بازار وارداتی آلومینیوم چین در سال ۲۰۱۶

این سهم قابل توجه از واردات قراضه آلومینیومی چین، در حالی است که بخش قابل توجهی از آن، همواره از ایالات متحده تأمین می‌شده است. در نمودار ۲، سهم ایالات متحده در تأمین قراضه‌های آلومینیومی چین بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نشان داده شده و همان‌طور که مشاهده می‌شود، مقصد بیش از نیمی از قراضه‌های صادراتی آمریکا طی ۵ سال گذشته چین بوده است. به‌طوری که در این مدت و به‌طور متوسط، ایالات متحده بیش از یک میلیون تن قراضه به چین صادر کرده است. از همین روست که چین به‌منظور مقابله با اقدام اخیر ترامپ، اعلام کرد که روی واردات قراضه از ایالات متحده تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.

نقش آمریکا در بازار وارداتی قراضه های آلومینیومی چین
نقش آمریکا در بازار وارداتی قراضه های آلومینیومی چین

هر چند که مطابق نمودار ۲، از حجم واردات قراضه آلومینیومی چین طی سال‌های گذشته کاسته شده است، ولی باید اذعان کرد که ایالات متحده به‌شدت با مازاد عرضه قراضه مواجه است. این امر تا حدی است که حتی در برهه‌ای از سال ۲۰۱۶ مانع از رشد پریمیوم‌های آلومینیوم در این کشور شد.

در صورتی که این اقدام چین عملی شود؛ ایالات متحده، عملا بیش از نیمی از بازار فروش قراضه‌های آلومینیومی خود را از دست خواهد داد و حدود یک میلیون تن به مازاد عرضه در بازار داخلی این کشور اضافه خواهد شد. این امر نه‌تنها قیمت قراضه (که خود به‌عنوان یکی از خوراک اصلی تولید نیمه‌ساخته‌ها در آمریکا است) را کاهش خواهد داد؛ بلکه تا حدی از رشد پریمیوم آلومینیوم اولیه نیز ممانعت خواهد کرد. این در حالی است که بسیاری از واحدهای پایین‌دستی صنعت آلومینیوم در آمریکا، به‌شدت از افزایش قیمت مواد اولیه تولید خود به‌واسطه تعرفه ۱۰ درصدی ترامپ نگران هستند. به این ترتیب، شاید در نگاه نخست اقدام چین برای وضع تعرفه روی قراضه‌های آلومینیومی به زیان صنعت آلومینیوم این کشور باشد، اما با تأثیری که بر قیمت خوارک ورودی واحدهای پایین‌دستی صنعت آلومینیوم آمریکا خواهد گذاشت، حتی می‌تواند به سود آن‌ها نیز تمام شود!

منبع:felezatonline

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.