iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
اخبار بین المللی صنعت آلومینیوم
دسترسی وافر به قراضه، کاهش قیمت آلومینیوم را به‌دنبال داشت

 این هفته، بازار بورس فلزات لندن برای آلومینیوم، روندی مشابه با روند هفته گذشته را طی کرد. قیمت آلومینیوم همچنان با وجود کاهش موجودی انبارها در حال افول است. بخش اصلی علت کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، به وجود آربیتراژ بین این بازار با بورس شانگهای بیان شده است. افزایش موجودی انبارهای بورس شانگهای در روزهای اخیر، سبب کاهش…

اشتراک گذاری در
بورس فلزات لندن

 این هفته، بازار بورس فلزات لندن برای آلومینیوم، روندی مشابه با روند هفته گذشته را طی کرد. قیمت آلومینیوم همچنان با وجود کاهش موجودی انبارها در حال افول است. بخش اصلی علت کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، به وجود آربیتراژ بین این بازار با بورس شانگهای بیان شده است. افزایش موجودی انبارهای بورس شانگهای در روزهای اخیر، سبب کاهش این آربیتراژ شده است.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات ،هفته گذشته را در بورس فلزات لندن به‌گونه‌ای به روزهای آخر خود رساند که روند نزولی هفته گذشته خود را ادامه می‌داد. همان‌طور که در نمودار ۱ دیده می‌شود، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن برای این فلز طی یک ماه گذشته روندی کاملا نزولی داشته است. در حالیکه عموما کاهش موجودی انبارهای فلزات در بورس لندن می‌تواند حاکی از افزایش تقاضا برای این فلز باشد و عاملی برای افزایش قیمت محسوب شود، ولی  با وجود کاهش موجودی انبارهای این فلز، قیمت آلومینیوم از اواخر ماه آوریل روند معکوس کاهشی را طی کرده است. قیمت آلومینیوم طی ۲ هفته‌ای که روند کاهشی خود را از سر گرفته، با حدود ۷۸ دلار به‌ازای هر تن کاهش، به حدود ۱۸۸۰ دلار برای هر تن در روز ۱۲ ماه مِی رسید. گرچه در نیمه دوم هفته گذشته، در دهم و یازدهم ماه مِی، با افزایش ۱۷ دلاری قیمت آلومینیوم امیدهایی برای تغییر مسیر قیمتی بر دل برخی از تولیدکنندگان شکل گرفت، ولی با کاهش دوباره، امیدها خاموش شد.

وجود اختلاف قیمتی در «بورس آتی شانگهای» به‌‌عنوان یکی از بازارهای مهم در داد و ستد فلزات پایه‌ همچون آلومینیوم با قیمت «بورس فلزات لندن» سبب شده تا از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شده و به موجودی انبارهای بازار شانگهای افزوده شود. گرچه با وجود آربیتراژ بین ۲ بازار، روند تغییرات قیمتی آلومینیوم در بازار شانگهای طی هفته‌های گذشته، روندی تقریبا مشابه با بورس فلزات لندن را سپری کرده، ولی با ادامه یافتن روال افزایش موجودی انبارهای بازار شانگهای در کنار کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، این آربیتراژ در حال کاهش است. در همین راستا، آربیتراژ با ۷٫۷ درصد کاهش در روز ۹ مِی نسبت به روز گذشته، در روز دهم ماه مِی، با کاهش بیشتر ۹٫۰ درصدی همراه بود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی این که با وجود کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت آلومینیوم با کاهش روبه‌رو بوده، دسترسی بیشتر به قراضه‌های آلومینیومی است. گرچه قراضه‌های آلومینیوم از لحاظ کیفی در سطوح پایین‌تری از آلومینیوم اولیه (تولید شده از منابع معدنی) قرار دارند، ولی با توجه به صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی که از پرمصرف‌کننده‌ترین صنایع آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌روند و قابلیت تأمین عمده تقاضای خود را از قراضه‌های آلومینیومی دارا هستند، می‌توان به تأثیر به‌سزای دسترسی وافر قراضه‌های آلومینیومی در بازار پی برد. از این منظر، دسترسی راحت به حجم قابل توجهی از قراضه‌های ارزان قیمت آلومینیومی که قابلیت رفع بخش قابل توجهی از نیاز مصرف‌کنندگان بزرگی همچون صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی را دارند، سبب افت قیمت آلومینیوم و پرمیوم‌های آن (خصوصا در اروپا و آمریکا) شده است.

با وجود اینکه از فلز آلومینیوم به‌عنوان فلزی یاد می‌شود که در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تأثیر به‌سزایی دارد و همواره صنعت‌گران، خصوصا خودروسازان، به سمت استفاده از این فلز تشویق شده‌اند، ولی مصرف انرژی الکتریکی قابل توجه برای تولید این فلز از منابع معدنی (که عمدتا از محل سوختن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود) در کنار انتشار گازهای دی‌اکسید کربن در حین فرآیند الکترولیز آلومینا، سبب شده تا تولید آلومینیوم از منابع معدنی جزء یکی از صنایع آلاینده به‌شمار رود. در همین راستا، چین در سال گذشته ۳۲۰ هزار تن از ظرفیت خود را کاهش داد. وجود چنین فشارهایی، سبب سوق بسیاری از مصرف‌کنندگان آلومینیوم به تأمین آلومینیوم مورد نیاز خود از منابع ثانویه (قراضه) شده است. به‌عنوان مثال می‌توان به شرکت اپل اشاره کرد که با وجود اینکه به آلومینیومی با خلوص بالا برای تولید محصولات خود نیاز دارد، ولی در نظر دارد با ایجاد تکنولوژی نوینی به بازیافت قراضه‌های آلومینیومی با کیفیت بالا بپردازد.
با این تفاسیر، آیا می‌توان گفت بازار آلومینیوم اولیه به سمت رکود پیش می‌رود؟

 

منبع:اخبار فلزات

 

#اتاق_خبر #ایراک #آلومینیوم #بورس #بورس_لندن

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.