iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
بورس
روند افزایشی قیمت آلومینیوم

هفته گذشته قیمت هر تن آلومینیوم ۱۲ دلار افزایش یافت هفته گذشته آلومینیوم افت و خیزهای شدیدی را تجربه کرد و در حالی که از شدت افزایش قیمت نسبت به هفته پیش‌تر آن کاسته شده بود، روز جمعه را با ۱۲ دلار افزایش، با قیمت ۱،۹۵۰ دلار به‌ازای هر تن به پایان رساند. با توجه به رویدادهای اخیر بازار و…

اشتراک گذاری در
قیمت آلومینیوم

هفته گذشته آلومینیوم افت و خیزهای شدیدی را تجربه کرد و در حالی که از شدت افزایش قیمت نسبت به هفته پیش‌تر آن کاسته شده بود، روز جمعه را با ۱۲ دلار افزایش، با قیمت ۱،۹۵۰ دلار به‌ازای هر تن به پایان رساند. با توجه به رویدادهای اخیر بازار و اخبار منتشر شده، احتمال می‌رود که از افزایش قیمت آلومینیوم در هفته آینده نیز ادامه یابد.

 

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات، مطابق بانمودار ۱، هفته گذشته قیمت فلز آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن، با ۱۲ دلار به‌ازای هر تن افزایش (نسبت به روز جمعه هفته گذشته آن)، با ۰٫۶۲ درصد رشد به نرخ ۱،۹۵۰ دلار بر هر تن رسید. همان‌طور که انتظار می‌رفت، آلومینیوم این هفته را با افت و خیزهای قابل توجهی در قیمت پشت سر گذاشت ولی مجموعا روند رو به رشدی را نشان داد. این در حالی بود که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از آلومینیوم رو به کاهش بود. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت آلومینیوم در روزهای ۲۳ و ۲۴ مِی (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته) بیشترین افت و خیز را تجربه کرد. روز ۲۳ مِی، این فلز با افت شدید ۱۷ دلاری مواجه شد ولی روز بعد افزایش ۱۸ دلاری در قیمت نقدی این فلز، افت روز قبل را جبران کرد.

قیمت آلومینیوم

از سوی دیگر، همان‌طور که در نمودار ۱ نشان داده شده، موجودی انبار بورس فلزات همچنان مطابق با هفته‌های گذشته روندی کاهشی را طی کرد. این عامل که یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت آلومینیوم در ۲ هفته گذشته بود، روز جمعه نسبت به روز کاری قبل بورس فلزات لندن (چهارشنبه) با افزایش ۱٫۱۱ درصدی همراه شد و به مقدار یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۴۵۰ تن رسید. این در حالی است که آربیتراژ آلومینیوم بین ۲ بازار بورس فلزات لندن و بازار آتی شانگهای طی روزهای گذشته، افزایش یافته است. افزایش آربیتراژ سبب انتقال بسیاری از موجودی‌های آلومینیوم انبار بورس فلزات لندن به سمت بازار آتی شانگهای شده و متعاقبا همچون هفته‌های گذشته سبب کاهش موجودی این انبارها از آلومینیوم شده است.

از دیگر عواملی که در افزایش قیمت آلومینیوم در هفته گذشته مؤثر بوده‌اند، می‌توان به افزایش قیمت آلومینا به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد. قیمت FOB این ماده در استرالیا ۰٫۳۷ درصد و در بازار آزاد کشور چین بالغ بر ۱٫۳۲ درصد رشد کرد. شایان ذکر است که افزایش بیشتر قیمت آلومینا در چین، متأثر از تعلیق تقریبا یک هفته‌ای یکی از واحدهای تولید آلومینا با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی بود که به‌دلیل تعمیرات و بازبینی برخی تجهیزات صورت گرفته بود. علاوه بر آن، نرخ دلار نیز در هفته گذشته به کمترین میزان سطح خود در ۷ ماه گذشته رسید. این امر، در قیمت برخی از فلزات پایه همچون آلومینیوم نیز تأثیر گذاشت و از افزایش قیمتی آن حمایت کرد.
با توجه به این که خبرهای زیادی در خصوص افزایش صادرات آلومینیوم چین (غیر از آلومینیوم خالص کار نشده) در ماه گذشته منتشر شد، این امر می‌تواند بازار آلومینیوم را طی هفته‌های آتی تحت تأثیر قرار دهد. افزایش صادرات محصولات پایین‌دستی آلومینیوم چین تقاضا برای آلومینیوم خالص را تحت‌الشعاع قرار داده و می‌تواند سبب کاهش آن شود. از این رو احتمال می‌رود که روند افزایشی قیمت این فلز در هفته جاری، تا حدی کاهش یابد. از طرف دیگر مهمترین رویداد هفته گذشته را که تأثیر به‌سزایی در بازار فلزات، خصوصا آلومینیوم می‌تواند داشته باشد، انتشار خبر محدود شدن عرضه نفت از سوی اوپک بود. این امر که افزایش قیمت نفت را در پی خواهد داشت، می‌تواند هزینه‌های تولید و یا به‌عبارتی قیمت تمام شده محصولات صنایع انرژی‌بر همچون صنعت آلومینیوم را تحت تأثیر قرار داده و سبب افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی شود. از این رو به‌طور کلی، هفته آتی را هفته مساعدی برای آلومینیوم از لحاظ قیمت می‌توان متصور شد.

منبع:اخبارفلزات

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.