iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
بورس
رونق آلومینیوم در بورس ایران

معاملات آلومینیوم روند خیره‌کننده‌ای را به خود گرفته است و برخلاف سال گذشته، معاملات این فلز بسیار رونق یافته است. این رونق را می‌توان در میزان معاملات مشاهده کرد؛ چرا که در سال گذشته به‌سختی یک هزار تن آلومینیوم در یک هفته معامله می‌شد. این در حالی است که در یک ماه اخیر هر هفته بیش از ۲ هزار تن…

اشتراک گذاری در

معاملات آلومینیوم روند خیره‌کننده‌ای را به خود گرفته است و برخلاف سال گذشته، معاملات این فلز بسیار رونق یافته است. این رونق را می‌توان در میزان معاملات مشاهده کرد؛ چرا که در سال گذشته به‌سختی یک هزار تن آلومینیوم در یک هفته معامله می‌شد. این در حالی است که در یک ماه اخیر هر هفته بیش از ۲ هزار تن و در ۲ هفته اخیر هر هفته بیش از ۵ هزار تن آلومینیوم در بورس کالا معامله شده است.

 

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل اخبار فلزات، انجام معاملات فلزات در کشور می‌تواند نشان از رونق یافتن تدریجی صنایع پایین‌دست باشد. این رونق مورد انتظار در یکی ۲ سال گذشته برای آلومینیوم رخ نداده و اغلب عرضه‌های آلومینیوم با مازاد همراه بوده است. به‌طور مثال هر هفته حدود یک هزار و ۵۰۰ تن تا ۲ هزار تن آلومینیوم توسط شرکت‌های مختلف در بورس کالا عرضه می‌شد که در اغلب موارد بدون متقاضی باقی می‌ماند و یا حداکثر تا ۵۰۰ تن معامله صورت می‌گرفت.

در آن مقطع بسیاری از مصرف‌کنندگان اعتقاد داشتند که قیمت نهایی آلومینیوم ارائه شده در بورس کالا با واقعیت‌های بازار هم‌خوانی ندارد و در این راستا چندین جلسه با محوریت تعیین فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم تشکیل شد. در نهایت طی این جلسات فرمول نهایی قیمت‌گذاری آلومینیوم تعیین شد که باز هم شاهد برخی اعتراضات از سوی برخی مصرف‌کنندگان و صاحبان صنایع پایین‌دست بودیم. بخشی از اعتراضات به میزان عرضه و بخشی نیز به قیمت نهایی تعیین شده بازمی‌گشت؛ چرا که همچنان معضل قیمت بالای آلومینیوم در بورس کالا نسبت به بازار آزاد وجود داشت.

رونق آلومینیوم در بورس ایران
رونق آلومینیوم در بورس ایران

بنابراین شرکت ایرالکو به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات آلومینیومی در بورس کالا تصمیم گرفت نوع عرضه خود را تغییر دهد و نیازهای اساسی بازار را تامین کند. به‌طور مثال اگر آلومینیوم قبلاً تنها به‌صورت نقدی عرضه می‌شد، بسیاری از شرکت‌ها قادر به پرداخت هزینه به‌صورت نقدی نبودند. ضمن اینکه عرضه‌های چند ۱۰۰ تنی نیز مورد اقبال بسیاری از مصرف‌کنندگان واقع نمی‌شد و اغلب آن‌ها به‌دلیل اینکه حجم هر نوبت از عرضه‌ها کوچک‌تر و با قیمت‌های بالاتری همراه بود، حاضر به انجام معامله نمی‌شدند. اما هنگامی که میزان عرضه از یک هزار تن فراتر می‌رود، به‌صورت کاملاً خودکار قیمت آلومینیوم کاهش پیدا می‌کند و این یک قاعده مرسوم در بازار محسوب می‌شود. بنابراین شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) هم میزان و هم شیوه عرضه را تغییر داد؛ بدین صورت که میزان عرضه هر نوبت آلومینیوم به یک هزار و ۵۰۰ تن و بیشتر تغییر پیدا کرد، ضمن اینکه نوع تسویه حساب نیز از شیوه نقدی به شیوه نقدی ـ اعتباری عوض شد. بنابراین به‌تدریج مصرف‌کنندگان نیز مجدداً به خرید از بورس کالا تمایل پیدا کردند و بسیاری از عرضه‌ها با معامله همراه شدند.

در این رابطه نمودار نیز نشان می‌دهد طی هفته گذشته یعنی از ۱۵ تا ۲۲ تیر ۱۳۹۶ بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن کمتر از ۵ هزار و ۳۰۰ تن تقاضا وجود داشت. در نهایت حدود ۵ هزار و ۲۰۰ تن آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان ۵ هزار و ۲۰۰ تن شمش اولیه آلومینیوم عرضه شد که کمتر از ۵ هزار و ۱۰۰ تن تقاضا داشت و در نهایت همان میزان مورد معامله قرار گرفت. حدود ۱۲۰ تن بیلت آلومینیوم نیز روانه بورس کالا شد که در مقابل آن تقاضای ۲۲۰ تنی وجود داشت و در نهایت ۱۰۰ تن بیلت به فروش رفت.

منبع:اخبار فلزات

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.