iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
بورس
رکورد شکنی ایرالکو در معاملات هفتگی

پس از مدت‌ها که شاهد معاملات کمتر از هزار تن و بعضاً بیش از یک هزار تن در مورد آلومینیوم در بورس کالا بودیم، معاملات این فلز استراتژیک یک رکورد از خود برجا گذاشت: طی یک هفته بیش از ۵ هزار تن از این فلز در بورس کالا معامله شد. در حقیقت مدت‌ها بود که آلومینیوم چنین رونقی را در…

اشتراک گذاری در
ایرالکو

پس از مدت‌ها که شاهد معاملات کمتر از هزار تن و بعضاً بیش از یک هزار تن در مورد آلومینیوم در بورس کالا بودیم، معاملات این فلز استراتژیک یک رکورد از خود برجا گذاشت: طی یک هفته بیش از ۵ هزار تن از این فلز در بورس کالا معامله شد. در حقیقت مدت‌ها بود که آلومینیوم چنین رونقی را در بازار به‌خود ندیده بود و به‌نظر می‌رسد که به‌صورت تدریجی بازار آلومینیوم کشور از رکود خارج می‌شود.

 

به‌گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات، بورس‌های کالا در دنیا محل شفافی‌ برای انجام معاملات آلومینیوم به‌شمار می‌روند و اغلب کالاها می‌توانند بدون واسطه توسط تولیدکنندگان در بازار عرضه شوند و خریداران نیز می‌توانند به‌طور مستقیم کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند. مدتی بود که بسیاری از مصرف‌کنندگان در مورد بازار آلومینیوم و مشکلات موجود در آن گلایه داشتند و معتقد بودند که قیمت آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا با بازار آزاد متفاوت است. این موضوع در سال گذشته بسیار پررنگ بود و بر معاملات این فلز اثر منفی گذاشته بود. اما مسئولان شرکت‌های آلومینیومی مانند شرکت آلومینیوم ایران اعلام کردند که شیوه عرضه خود را در بورس کالا تغییر خواهند داد و قیمت و نحوه عرضه خود را به‌گونه‌ای تعیین خواهند کرد که مصرف‌کنندگان بتوانند به‌راحتی و بدون گلایه این فلز را از بورس کالا خریداری کنند.

این مهم در سال جاری در حال رخ دادن است و میزان معاملات آلومینیوم در بورس کالا نشان‌دهنده آن است که به‌تدریج مصرف‌کنندگان و خریداران نهایی آلومینیوم در حال بازگشت به بورس کالا هستند. قدر مسلم این است که هر اندازه که بورس‌های کالایی تقویت شوند و معاملات بیشتری در آن انجام شود، شفافیت عرضه و معاملات نیز بیشتر خواهد شد و در حقیقت بورس کالا می‌تواند مصرف‌کننده واقعی و نهایی را با تولیدکننده پیوند بزند. همچنان‌که این مهم در مورد آلومینیوم در کشور در حال رخ دادن است و معاملات آلومینیوم در حال بازگشت به مدار رونق هستند.

طی یکی دو سال گذشته میزان عرضه آلومینیوم در بورس کالا در هر نوبت به زحمت به یک هزار تن می‌رسید و اغلب معاملات صورت‌گرفته نیز کمتر از یک هزار تن بود، از این رو، عمده عرضه‌ها بدون متقاضی باقی می‌ماند. این در حالی است که در سال جاری و به‌ویژه تیر ماه، شرایط تغییر کرده است و اغلب عرضه‌ها در هر نوبت به یک هزار تن و بیشتر می‌رسد. ضمن اینکه میزان معاملات نیز با هر عرضه به بیش از یک هزار تن می‌رسد. بنابراین تغییر شیوه عرضه و شفافیت در قیمت و معاملات می‌تواند رونق را در هر بازاری رقم بزند.

طی روزهای ۱۰ تا ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۶، حدود ۷ هزار و ۶۰۰ تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد و در مقابل آن بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا وجود داشت. اما در عین حال قریب به ۵ هزار و ۳۰۰ تن معامله صورت گرفت. حدود ۶ هزار و ۶۰۰ تن از عرضه آلومینیوم به شمش اولیه تعلق داشت و در مقابل آن تقاضای در حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تن بود که ۴ هزار و ۳۰۰ تن نیز معامله صورت گرفت. از سویی، یک هزار تن نیز بیلت آلومینیوم عرضه شد که با تقاضای یک هزار و ۱۰۰ تنی مواجه شد و تمامی عرضه نیز به فروش رفت.

منبع:اخبارفلزات

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.