iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
بورس
رکورد شکنی ایرالکو

ماه‌ها بود که معاملات چندهزار تنی در بازار آلومینیوم کشور رخ نمی‌داد و اغلب معاملات کمتر از ۵۰۰ تن بود که متأثر از رکود در بازار مصرف آلومینیوم کشور بود و به تبع آن اغلب مصرف‌کنندگان قدرت خرید کمتری در بازار داشتند. در عین حال نوع عرضه نیز به‌گونه‌ای بود که خریداران و معامله‌گران آلومینیوم کمتر قادر به خرید آن…

اشتراک گذاری در
ایرالکو

ماه‌ها بود که معاملات چندهزار تنی در بازار آلومینیوم کشور رخ نمی‌داد و اغلب معاملات کمتر از ۵۰۰ تن بود که متأثر از رکود در بازار مصرف آلومینیوم کشور بود و به تبع آن اغلب مصرف‌کنندگان قدرت خرید کمتری در بازار داشتند. در عین حال نوع عرضه نیز به‌گونه‌ای بود که خریداران و معامله‌گران آلومینیوم کمتر قادر به خرید آن بودند؛ اما در تیر ماه شرایط تغییر کرد و دوباره شاهد معاملات چندهزار تنی آلومینیوم در بورس کالا بودیم.

 

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از اخبار فلزات، آلومینیوم یکی از فلزات اساسی است که رونق آن در کشور می‌تواند اشتغال و ارزش افزوده فراوانی ایجاد کند. با این حال طی یکی ۲ سال اخیر بازار این فلز با رکود همراه شد و هم صنایع بالادست و هم صنایع پایین‌دست از این رکود متضرر شدند. صنایع بالادست از آن جهت دچار زیان شدند که محصولات آن‌ها در کشور به فروش نمی‌رفت و صنایع پایین‌دست نیز اغلب به‌دلیل رکود در ساخت‌وساز (مصرف‌کننده اصلی محصولات آلومینیومی) قادر به فروش محصولات خود در کشور نبودند. در عین حال برخی از قطعه‌سازان نیز که آلومینیوم بخش عمده‌ای از قطعات آن‌ها را تشکیل می‌داد، از واردات بی‌رویه و بی‌کیفیت اجناس و قطعات چینی شکایت داشتند؛ چرا که بازار قطعات به‌ویژه در بخش خودروسازی مملو از قطعات چینی شده بود.

همه این موارد باعث شدند تا بازار آلومینیوم کشور تحت‌الشعاع قرار گیرد و در رکود فرو برود؛ اما در سال جاری وضع اندکی تغییر کرد. یعنی هم در بخش عرضه و هم در بخش معامله شاهد تغییر عرضه بودیم. این تغییر در تیر ماه سال جاری به‌وضوح قابل مشاهده بود. نمودار ۱ نیز در این رابطه نشان می‌دهد که طی تیر ماه سال ۱۳۹۶، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا توسط شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۱۲ هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز نزدیک به ۱۱ هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

رکورد شکنی ایرالکو
رکورد شکنی ایرالکو

نکته حائز اهمیت در مورد میزان عرضه و معاملات این است که برخلاف ماه‌های پیش، میزان عرضه کاهش یافت و در مقابل میزان بیشتری از محصولات مورد معامله قرار گرفت. باید توجه داشت که در خرداد ماه ۱۳۹۶، حدود ۱۷ هزار تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد، اما تنها ۷ هزار تن از آن به فروش رفت. ضمن اینکه برخلاف ماه‌های گذشته، در تیر ماه، اغلب عرضه‌ها بیش از یک هزار تن بودند و کمتر شاهد عرضه محصولات با وزن کمتر از یک هزار تن بودیم. به‌طوری که ۴ نوبت عرضه با ۲ هزار و ۲۰۰ تن انجام شد و تعداد عرضه‌ها در یک ماه به ۹ نوبت رسید. البته لازم به‌ذکر است که در هفته آخر تیر ماه هیچ عرضه‌ای در بورس کالا انجام نشد. این در حالی است که در خرداد ماه شاهد ۳۲ نوبت عرضه بودیم که اغلب آن‌ها کمتر از یک هزار تن بودند و بسیاری از آن‌ها نیز بدون متقاضی و معامله از رینگ بورس خارج شدند. بنابراین در تیر ماه شیوه عرضه تغییر کرد و با توجه به افزایش میزان عرضه، دست شرکت ایرالکو برای شیوه عرضه و تخفیف قیمت بازتر شد و همین مساله پای متقاضیان را به انجام معاملات باز کرد.

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.