iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
اخبار بین المللی صنعت آلومینیوم
سازمان تجارت جهانی WTO تعرفه‌های آمریکا دررابطه با فولاد و آلومینیوم را رد می کند

احکام سازمان تجارت جهانی، تعرفه‌های دولت ترامپ در ارتباط با مسئله فولاد و آلومینیوم را رد می‌کند. ایالات متحده، درصورتی که شرایط پرونده ایجاب کند، می‌تواند از مجازات‌های چندجانبه اجتناب کند. به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از بلومبرگ، سازمان تجارت جهانی WTO، طبق ایمیل دریافتی از وزارت خارجه نروژ، اعلام داشته است که ایالات متحده قوانین تجاری را…

اشتراک گذاری در
قوانین سازمان تجارت جهانی علیه تعرفه‌های آمریکا دررابطه با فولاد و آلومینیوم که توسط ترامپ تحمیل شده است

احکام سازمان تجارت جهانی، تعرفه‌های دولت ترامپ در ارتباط با مسئله فولاد و آلومینیوم را رد می‌کند. ایالات متحده، درصورتی که شرایط پرونده ایجاب کند، می‌تواند از مجازات‌های چندجانبه اجتناب کند.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از بلومبرگ، سازمان تجارت جهانی WTO، طبق ایمیل دریافتی از وزارت خارجه نروژ، اعلام داشته است که ایالات متحده قوانین تجاری را با اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا ضروری دانسته بود، نقض کرده است.

چنین حکمی که هنوز توسط سازمان تجارت جهانی تأیید نشده است، می‌تواند یکی از بحث‌بر‌انگیزترین و جنجالی‌ترین تصمیمات تجاری ترامپ را تضعیف کند. همچنین می‌تواند بر جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا فشارهایی اعمال کند تا او را وادار به تجدید نظر در مجموعه‌ای از تعرفه‌های نامتعارف و غیرمحبوب بین‌المللی، با هدف حفاظت از مشاغل تولیدی ایالات متحده در نواحی رأی‌گیری ایالتی کند.

دولت نروژ، ایمیلی مبنی بر اعلام این تصمیم ارسال کرد، اما هیچ سخنگویی برای اظهارنظر اقدام نکرد؛ چراکه این گزارش هنوز توسط سازمان تجارت جهانی منتشر نشده است. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده، به همین دلیل از ارائه دیدگاه خود خودداری کرد. در ژنو، سخنگوی سازمان تجارت جهانی نیز پاسخی به مخاطبان ارائه نکرد.

بعید است که چنین حکمی بر تولیدکنندگان فلزات آمریکایی تأثیر بگذارد؛ زیرا ایالات متحده می‌تواند در 60 روز آینده با درخواست تجدید نظر در هر مقطعی آن را وتو کند. در حال حاضر امکان رسیدگی به درخواست‌های سازمان تجارت جهانی وجود ندارد؛ به این دلیل که دولت ترامپ در سال 2019 این هیئت استیناف را از کار انداخت.

 

ادعای امنیت ملی

این مناقشه در سال 2018 آغاز شد، زمانی که ترامپ قانون کم کاربرد دوران جنگ سرد، مشهور به بخش 232 قانون گسترش تجارت 1962 را به کار گرفت که به رئیس جمهور این اجازه را می‌دهد تا در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تهدید امنیت ملی از جانب محموله‌های خارجی، واردات را برحسب صلاحدید، تعدیل کند.

دولت ترامپ، باوجود هشدار جیمز متیس، وزیر سابق دفاع آمریکا، مبنی بر اینکه این وظایف برای برآوردن «الزامات دفاع ملی» آمریکا ضروری نیست و ممکن است «اثرات منفی» بر متحدان ایالات متحده داشته باشد، تعرفه‌ها را به پیش برد.

چین، اتحادیه اروپا، ترکیه و ده‌ها کشور دیگر؛ همانند کانادا، هند، مکزیک، نروژ، روسیه و سوئیس، به طور همزمان در سازمان تجارت جهانی اختلافاتی را مطرح کردند. استدلال آن‌ها چنین بود که این اقدامات، حقوق اساسی آن‌ها را نقض می‌کند. اتحادیه اروپا و تعداد کمی از کشورها نیز با اعمال تعرفه علیه میلیاردها دلار صادرات ایالات متحده، مقابله به مثل کردند.

در آن زمان، ایالات متحده استدلال می‌کرد که سازمان تجارت جهانی قادر نیست مناقشه را حل و فصل کند؛ چراکه این اقدامات، برای حفاظت از منافع امنیتی آمریکا ضروری بود؛ و بدین ترتیب، از جانب سازمان تجارت جهانی، معافیتی تصویب شد که به دولت‌ها اجازه می‌دهد «هر اقدامی را که برای حفاظت از منافع اساسی و امنیتی خود لازم می‌دانند، انجام دهند.»

 

تأثیرات خاموش

بعید است که حکم سازمان تجارت جهانی، تأثیر فوری بر تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم ایالات متحده مانند کمپانی Nucor، شرکت Steel Dynamics، کمپانی Reliance Steel & Aluminum و شرکت Alcoa داشته باشد.

 

 

این تعرفه‌ها در سال 2018، باعث افزایش اولیه قیمت فولاد و آلومینیوم در ایالات متحده شد، اما بازار پس از مدتی در سال 2021، افزایش شدیدی را تجربه کرد که ناشی از زنجیر‌ه‌های تأمین و عرضه‌ی ناقصی بود که موفق نشده بودند با هزینه‌های مصرف‌کننده تحریک شده، در ارتباط با همه محصولات، ازجمله خودرو یا حتی توستر نان، خود را هماهنگ کنند.

در حال حاضر، رشد در ناهمسویی‌های اقتصادی و یک بازار ساخت و ساز ساده، فشارها را بر صنعت فلز ایالات متحده افزایش می‌دهد که شاهد کاهش شدید قیمت‌ها نسبت به سال 2021 بوده است.

 

 

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.