iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
بورس
قیمت آلومینیوم از کمبود عرضه در بازار سود برد

در هفته گذشته قیمت هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن از مرز ۲ هزار و ۱۰۴ دلار عبور کرد که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴، تا‌کنون بیشترین مقدار ثبت شده بود. موجودی انبارها در هفته گذشته بیش از ۳ هزار تن افزایش یافت که حاکی از پایان یافتن روند نزولی موجودی انبارها طی هفته‌های پیش‌تر بود. از این…

اشتراک گذاری در
بورس فلزات لندن

در هفته گذشته قیمت هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن از مرز ۲ هزار و ۱۰۴ دلار عبور کرد که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴، تا‌کنون بیشترین مقدار ثبت شده بود. موجودی انبارها در هفته گذشته بیش از ۳ هزار تن افزایش یافت که حاکی از پایان یافتن روند نزولی موجودی انبارها طی هفته‌های پیش‌تر بود. از این رو انتظار می‌رود که از شدت افزایش قیمت این فلز در هفته‌های آتی کاسته شود.

 

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از اخبار فلزات، نمودار نوسانات قیمت نقدی معاملات هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌همراه تغییر موجودی انبارهای این فلز را برای ۴ هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه گذشته، روند صعودی به‌خود گرفته به‌طوری که در روز جمعه، ۱۸ آگوست به بیشترین مقدار خود از سپتامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید. با وجود اینکه آلومینیوم روند صعودی خود را حفظ کرده، ولی باید اذعان داشت که از شدت رشد قیمت آلومینیوم در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن، کمی کاسته شد. به‌طور کلی در هفته گذشته، قیمت میانگین هر تن آلومینیوم بیش از ۲ هزار و ۷۲ دلار بود که نسبت به میانگین قیمت هفته پیش از آن، رشد ۳.۷۸ درصدی داشت؛ در حالی که این رقم برای هفته پیش‌تر، در حدود ۵.۳۵ درصد بود.

نمودار قیمت نقدی و موجودی انبار آلومینیوم در بورس فلزات لندن
نمودار قیمت نقدی و موجودی انبار آلومینیوم در بورس فلزات لندن

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت آلومینیوم در هفته گذشته بورس فلزات لندن به استثنای اولین روز کاری، یعنی دوشنبه، ۱۴ آگوست، همواره روند صعودی خود را حفظ کرده است. در این روز هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌طور متوسط حدود ۲ هزار و ۳۰ دلار معامله شد که نسبت به روز جمعه، ۱۱ آگوست، کاهش ۰.۵۱ درصدی داشت. در حالی که قیمت آلومینیوم در ۲ هفته اخیر، در اثر برنامه‌های کاهش ظرفیت چین که بازار را با نگرانی کسری عرضه مواجه کرده، سود می‌برد در روز دوشنیه، با افزایش موجودی آلومینیوم انبارها و همچنین رشد ارزش دلار در پی آرام شدن کشمکش بین ایالات متحده و کره شمالی، کاهش یافت. در این روز شاخص ارزش دلار، حدود ۰.۳۷ درصد و مقدار موجودی انبارها در حدود ۷.۴ هزار تن افزایش یافتند. با این حال، این موارد نتوانست از تداوم روند صعودی آلومینیوم در روزهای آتی جلوگیری کند و آلومینیوم در روزهای بعد به صعود خود ادامه داد.

موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن طی روزهای پس از آن نیز روند نزولی داشت اما در کل طول هفته، مقدار تغییرات موجودی این انبارها، مقداری مثبت را نشان می‌دهد؛ به این معنی که در طول هفته گذشته در حدود ۳ هزار و ۲۵۰ تن به موجودی انبارها اضافه شد. این در حالی است که در هفته گذشته، بیش از ۴۷ هزار تن از موجودی این انبارها کاسته شد که در چند ماه گذشته بی‌سابقه بود. به این ترتیب شاید بتوان گفت که روند نزولی موجودی انبارها به حالتی نسبتا پایدار رسیده است. از این رو بر خلاف هفته گذشته، که قیمت آلومینیوم عمدتا تحت تأثیر کاهش موجودی انبارها رشد داشت، در هفته گذشته عوامل دیگری نیز در رشد قیمت آلومینیوم مؤثر بودند.

در این بین سقوط شاخص بورس ایالات متحده در پی ناامیدی از اجرای اصلاحات اقتصادی آمریکا که منجر به کاهش ارزش دلار شد، همچنین تزریق ۳۹۹.۵ میلیارد یوانی بانک خلق چین به سیستم مالی این کشور برای تدوم نقدشوندگی در بازار از مهم‌ترین عوامل برای رشد قیمت آلومینیوم، غیر از کمبود عرضه در هفته گذشته بودند. تزریق پول به سیستم مالی چین، امکان تأمین مالی راحت‌تر را برای تولیدکنندگان صنعتی فراهم آورده و این امر می‌تواند تأثیر به‌سزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی چین داشته باشد که خود عاملی افزاینده برای قیمت اکثر فلزات پایه بود.

به‌طور کلی همان‌طور که اشاره شد، از روند کاهشی موجودی آلومینیوم انبارها در هفته گذشته کاسته شد اما قیمت آلومینیوم که از عواملی غیر از کسری عرضه نیز بهره برد، توانست به صعود خود در هفته گذشته ادامه دهد. در صورتی که از تأثیر این عوامل صرف نظر شود، انتظار می‌رود که با ثابت شدن مقدار موجودی انبارها، از شدت صعود قیمت آلومینیوم در هفته‌های آتی کاسته شود.

منبع:اخبار فلزات

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.