iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
بورس
معامله ۳ هزار و ۹۰۰ تنی آلومینیوم در هفته گذشته

بازارهای جهانی آلومینیوم با وجود هیاهوی ترامپ برای اعمال تعرفه بر آلومینیوم، روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارد و تغییرات قیمت این فلز در بازارهای جهانی بسیار اندک است. اما در بازار ایران روزهای نسبتا داغی بر آلومینیوم می‌گذرد و می‌توان گفت که رقابت برای خرید این فلز حتی بیش از ۱۰ درصد از قیمت پایه است. تقاضای ۱۵…

اشتراک گذاری در
معامله ۳ هزار و ۹۰۰ تنی آلومینیوم در هفته گذشته

بازارهای جهانی آلومینیوم با وجود هیاهوی ترامپ برای اعمال تعرفه بر آلومینیوم، روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارد و تغییرات قیمت این فلز در بازارهای جهانی بسیار اندک است. اما در بازار ایران روزهای نسبتا داغی بر آلومینیوم می‌گذرد و می‌توان گفت که رقابت برای خرید این فلز حتی بیش از ۱۰ درصد از قیمت پایه است. تقاضای ۱۵ هزار تنی نیز گویای این موضوع است.

به گزارش اتاق خبر ایراک و به تقل از فلزات آنلاین، بازارهای جهانی آلومینیوم در ۳ هفته گذشته نسبتا آرام بودند و تغییر جهت خاصی در این بازار دیده نمی‌شود؛ به‌طوری که قیمت آلومینیوم طی ۲ هفته گذشته از ۲ هزار و ۲۳۰ دلار تا ۲ هزار و ۲۸۵ دلار در هر تن در نوسان بود. هر چند که برخی از کارشناسان این نوسان قیمت را آرامش پیش از طوفان می‌دانند؛ چرا که قرار است آمریکا به‌زودی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی تعرفه اعمال کند و همین مسأله می‌تواند بازار آلومینیوم را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین بازار آلومینیوم کشور ما نیز باید از هم‌کنون خود را مهیای شرایط جدید کند. البته این بازار در ماه‌های گذشته یک طوفان دیگر را تجربه کرده بود و قیمت‌های این فلز به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن رسیده بود. هر چند که رفتار بازار آلومینیوم در شرایط جدید چندان قابل پیش‌بینی نیست.

برخلاف بازارهای جهانی، بازار آلومینیوم ایران بسیار داغ است و داغی آن گریبان متقاضیان و خریداران این فلز را در بورس کالا گرفته است. در گزارش‌های پیشین درخصوص فلزات اساسی مانند مس، آلومینیوم، فولاد و… در بورس کالا، عنوان شد که ارز مرجع با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به‌عنوان مرجعی برای قیمت‌گذاری کالاها در بورس محسوب می‌شود. تفاوت میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ دولتی باعث تحریک متقاضیان به‌سمت بورس کالا و افزایش بی‌سابقه تقاضا شده است. همین مسأله در بازار موجب می‌شود تا رقابت برای خرید شکل گیرد و فلزات بعضا ۱۰ درصد گران‌تر از قیمت پایه عرضه، به فروش روند.

میزان عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا
میزان عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا

نمودار ۱ حکایت از آن دارد که طی هفته گذشته یعنی از ۵ تا ۱۰ خرداد، ۳ هزار و ۹۰۰ تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن ۱۵ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت و در نهایت همه آلومینیوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. شمش آلومینیوم به میزان ۳ هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن داشت. نکته قابل توجه درخصوص شمش آلومینیوم رقابت قیمتی بود؛ به‌طوری که قیمت پایه عرضه با رشد ۱۰ درصدی، از ۱۰ هزار و ۲۶۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم به ۱۱ هزار و ۸۰۸ تومان به‌ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. بازار بیلت نیز با همین روند مواجه شد. ۹۰۰ تن بیلت در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن ۳ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا وجود داشت. در مورد بیلت نیز قیمت پایه عرضه هر کیلوگرم، ۱۰ هزار و ۹۲۲ تومان بود که با رقابت، قیمت معامله به ۱۲ هزار و ۵۶۱ تومان افزایش یافت.

منبع:فلزات آنلاین

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.