iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
تحلیل بازار آلومینیوم
بررسی عملکرد ایرالکو در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸

هرچند شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) درسه ماهه نخست سال 1398 تولید محصولات خود را افزایش داد، ولی به‌دلیل تحریم‌ها از میزان فروش آن طی این دوره کاسته شد.  به گزارش اتاق خبر ایراک ،شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در فصل نخست سال 1398 نسبت به سال گذشته، حجم تولید خود را افزایش داد. کل تولیدات این شرکت در فصل نخست سال…

اشتراک گذاری در
بررسی عملکرد ایرالکو در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸

هرچند شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) درسه ماهه نخست سال 1398 تولید محصولات خود را افزایش داد، ولی به‌دلیل تحریم‌ها از میزان فروش آن طی این دوره کاسته شد. 


به گزارش اتاق خبر ایراک ،شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در فصل نخست سال 1398 نسبت به سال گذشته، حجم تولید خود را افزایش داد. کل تولیدات این شرکت در فصل نخست سال 1398، به حدود 46.5 هزار تن رسید که نسبت به فصل اول سال 1397 بالغ بر 3.0 درصد و نسبت به فصل چهارم سال 1397، بالغ بر 19.1 درصد افزایش داشت.

نمودار 1، حجم تولید محصولات مختلف ایرالکو را طی 5 فصل گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، شمش خالص، سهم قابل توجهی از سبد محصولی این شرکت را تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری که در فصل نخست سال 1398، بالغ بر 84 درصد کل تولیدات این شرکت به شمش‌های خالص اختصاص یافت. به غیر از آن، بیلت با حجم تولید 7.1 هزار تن و شمش آلیاژی با تولید کمتر از 500 تن از دیگر محصولات ایرالکو طی این دوره بودند. تولید شمش خالص به‌عنوان اصلی‌ترین محصول تولیدی ایرالکو در فصل نخست سال 1398، نسبت به دوره مشابه از سال گذشته 1.7 درصد و نسبت به فصل چهارم سال 1397، بالغ بر 8.2 درصد افزایش داشت.

نمودار تولید محصولات مختلف ایرالکو طی فصول گذشته
نمودار تولید محصولات مختلف ایرالکو طی فصول گذشته

طی 5 فصل گذشته حجم فروش ایرالکو، در فصل پایانی از سال 1397، به اوج خود رسید و از 51 هزار تن نیز فراتر رفت. نمودار 2، عملکرد فروش ایرالکو را در 5 فصل گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان درآمد حاصل از فروش این شرکت در فصل چهارم 1397 نیز با اوج گرفتن حجم فروش آن بیشینه‌ای را ثبت کرد و به حدود 10.2 هزار میلیارد ریال رسید.

گفتنی است که حجم فروش این شرکت در 3 فصل ابتدایی سال 1397، روندی نزولی را طی کرد، با این حال با افت ارزش ریال میزان درآمد ریالی این شرکت طی این دوره با افزایش همراه شد، ولی در فصل نخست سال 1398، با کاهش حجم فروش آن و همچنین افت اندک ارزش دلار، از درآمد این شرکت کاسته شود. همان‌طور که در نمودار نشان داده شده است، حجم فروش کل شرکت ایرالکو در فصل نخست سال 1398، به نزدیک 34.0 هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه از سال گذشته 25 درصد و نسبت به فصل چهارم 1397، حدود 34 درصد کاهش داشت. همان‌طور که اشاره شد، شمش خالص، بخش عمده‌ای از تولیدات این شرکت را تشکیل داد، متعاقبا نیز بخش عمده‌ای از فروش این شرکت، به فروش شمش خالص اختصاص داشت؛ به‌طوری که سهم شمش خالص در تناژ فروش این شرکت حدود 87.5 درصد بود.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش ایرالکو در فصل نخست سال 1398 را باید اعمال تحریم‌های مستقیم فلزات ایران از سوی ایالات متحده برشمرد؛ دونالد ترامپ فروش انواع محصول آلومینیومی، مسی، فولادی و حتی سنگ آهنی ایران را در اردیبهشت ماه به‌طور مستقیم تحریم کرد. این امر فروش صادراتی این محصولات را بیش از پیش دشوار کرد و باعث افت فروش بسیاری از شرکت‌های متالورژیکی ایرانی طی این دوره شد.

حجم فروش و درآمد ایرالکو طی فصول گذشته
حجم فروش و درآمد ایرالکو طی فصول گذشته

عملکرد شرکت ایرالکو در سال مالی 1397، نشان می‌دهد که تولید شمش‌های آلیاژی برای شرکت ایرالکو بیشترین حاشیه سود را به‌همراه داشته است؛ به‌طوری که حاشیه سود ناخالص شرکت ایرالکو از محل فروش شمش آلیاژی در سال 1397، حدود 26 درصد بود. این در حالی بود که این میزان برای شمش خالص و بیلت، هر کدام به ترتیب برابر با 24 و 14 درصد گزارش شد. نمودار 3، حاشیه سود ناخالص ایرالکو را از محل فروش محصولات مختلف آن در سال مالی 1397 نشان می‌دهد.

حاشیه سود ناخالص ایرالکو در سال ۱۳۹۷
حاشیه سود ناخالص ایرالکو در سال ۱۳۹۷

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.