iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 آلیاژ و ریخته گری فن آوری ذوب گلپایگان 1,110,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,383,435
شمش آلیاژ ADC12 فناوران آلومینیوم ایده آل آمیژه 960,000
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,301,872
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 995,000
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 990,000
صنعت آلومینیوم ایران
حال ناخوش بازار آلومینیوم

معلوم نیست در بازارهای فلزی دقیقا چه می‌گذرد و هدف اصلی سیاست‌گذاران مبنی بر قیمت‌گذاری فلزات اساسی با نرخ ارز دولتی و دستوری چه بوده، اما مشخصا التهابی در همه بازارهای فلزی ایجاد شده است که به این زودی از بازار رخت برنمی‌بندد. آلومینیوم یکی از فلزاتی است که در 8 مرداد تنها برای 2 هزار تن، بیش از 30…

اشتراک گذاری در
بررسی قیمت آلومینیوم در بازرهای جهانی و بورس فلزات ایران

معلوم نیست در بازارهای فلزی دقیقا چه می‌گذرد و هدف اصلی سیاست‌گذاران مبنی بر قیمت‌گذاری فلزات اساسی با نرخ ارز دولتی و دستوری چه بوده، اما مشخصا التهابی در همه بازارهای فلزی ایجاد شده است که به این زودی از بازار رخت برنمی‌بندد. آلومینیوم یکی از فلزاتی است که در 8 مرداد تنها برای 2 هزار تن، بیش از 30 هزار تن تقاضا در مقابل خود دید.

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از فلزات آنلاین، بازارهای آلومینیوم در دنیا روزهای نسبتا آرامی را پیشت سر می‌گذارند و این فلز پس از افت قابل ملاحظه چند هفته گذشته، اکنون به ثبات نسبی رسیده است، اما بر خلاف بازارهای جهانی، در ایران شرایط به‌گونه دیگری رقم می‌خورد؛ به‌طوری که تقاضا برای دریافت آلومینیوم از بورس کالا افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده که تا کنون چنین شرایطی در بازار آلومینیوم ایران وجود نداشته است. هر چند که در خبرهای متعدد در خصوص افزایش تقاضا در بازارهای فلزی گزارش شده است، اما به‌نظر می‌رسد با گذشت زمان، هر لحظه بر التهاب بازار و تقاضای موجود در آن افزوده می‌شود.

این تقاضا ناشی از قیمت‌گذاری دستوری با نرخ ارز دولتی و تفاوت فاحش آن با نرخ ارز در بازار آزاد است؛ به‌طوری که قیمت آلومینیوم در بورس کالا برای عرضه 9 هزار و 800 تومان در هر کیلوگرم و قیمت معامله حدود 11 هزار تومان در هر کیلوگرم است؛ اما قیمت آلومینیوم در بازارهای آزاد حتی به بیش از 18 هزار تومان در هر کیلوگرم نیز می‌رسد. این تفاوت قیمت باعث افزایش تقاضا در بورس کالا برای خرید آلومینیوم ارزان شده است. به عبارت بهتر به‌جای اینکه سود فروش آلومینیوم به جیب تولیدکنندگان و کارگران برود، به جیب برخی دلالان و واسطه‌ها ریخته می‌شود. دلالان بدون اینکه کوچک‌ترین زحمتی به خود برای تولید بدهند، تنها با خرید از بورس و عرضه آن در بازار آزاد و یا حتی صادرات، سود سرشاری به جیب می‌زنند. شوربختانه ایجادکننده چنین وضعیتی دولت است که نرخ ارز برای فلزات عرضه شده در بورس کالا را به‌صورت دستوری تثبیت کرده است.  بنابراین انتظار می‌رود حتی اگر دولت قصد دارد قیمت‌گذاری دستوری را با همین شدت و قدرت ادامه دهد، حداقل نظارت بر بازار را تشدید کند تا فلز ارزان خریداری شده در بورس، با اندکی تفاوت قیمت و ارزان به دست تولیدکننده و در نهایت مصرف‌کننده نهایی برسد. با این حال حتی کوچک‌ترین نظارتی از سوی دولت در بازار آزاد صورت نمی‌گیرد.

عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا
عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا

نمودار 1 حاکی از آن است که در 8 مرداد ماه سال جاری 2 هزار تن آلومینیوم به‌صورت شمش و بیلت در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 30 هزار تن تقاضا وجود داشت. در این میان یک هزار تن از عرضه مربوط به شمش بود که بیش از 17 هزار تن تقاضا به خود دید. بیلت که به میزان یک هزار تن عرضه شده بود نیز تقاضایی در حدود 13 هزار تن داشت.

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.