iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری
شمش آلیاژ ADC12 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,200,550
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,589,680
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,586,403
شمش آلیاژ AS9U3 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,210,850
شمش آلیاژ LM2 صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان 1,113,000
صنعت آلومینیوم ایران
رقابت خریداران آلومینیوم

چشم‌انداز قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۱۸، تحولات جهانی در حوزه این فلز و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان باعث شده تا این فلز در بورس کالای ایران متقاضیان بسیاری داشته باشد؛ به‌طوری که به‌ازای هر تن عرضه آلومینیوم در بورس کالا، بیش از ۲٫۵ تن تقاضا وجود داشت. ناگفته نماند که پیش از این، برخی از عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا بدون متقاضی…

اشتراک گذاری در

چشم‌انداز قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۱۸، تحولات جهانی در حوزه این فلز و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان باعث شده تا این فلز در بورس کالای ایران متقاضیان بسیاری داشته باشد؛ به‌طوری که به‌ازای هر تن عرضه آلومینیوم در بورس کالا، بیش از ۲٫۵ تن تقاضا وجود داشت. ناگفته نماند که پیش از این، برخی از عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا بدون متقاضی و معامله باقی می‌ماند.

به گزارش اتاق خبر ایراک و به تقل از فلزات آنلاین، فراز و نشیب آلومینیوم در ماه‌های اخیر بسیار چشم‌گیر بوده و این فلز بیش از ۳۰ درصد قیمت خود نوسان داشته است؛ چرا که بازارهای جهانی متأثر از تحریم روسال توسط آمریکا و نیز اعمال تعرفه بر آلومینیوم توسط آمریکا بوده است. این دو مسأله در ماه‌های اخیر منجر به نوسانات شدید قیمت آلومینیوم در بازار شد. ضمن اینکه بسیاری از تجار برای معامله با روسال دچار تردید شده‌اند و در عین حال شمش این شرکت در بورس فلزات لندن پذیرش نمی‌شود. بدین ترتیب بازار با چالش بزرگی مواجه شده است. هر چند که آمریکا مهلت ۵ ماهه به طرف‌های معامله با روسال برای اتمام کار داده بود، اما به‌نظر می‌رسد که با غیبت روسال از بورس فلزات لندن، قیمت این فلز باز هم به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت و همین مسأله تجار و معامله‌گران این فلز را درگیر خود کرده است. در حال حاضر در بازارهای جهانی صحبت از آلومینیوم ۲ هزار ۵۰۰ دلاری بر هر تن می‌شود.

میزان عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا
میزان عرضه،تقاضا و معاملات آلومینیوم در بورس کالا

در بازار ایران نیز با چشم‌انداز موجود، رقابت برای خرید آلومینیوم به اوج خود رسیده است. نمودار ۱ ححکایت از آن دارد که هفته گذشته یعنی از ۲۲ تا ۲۷ اردیبهشت، هفته بسیار داغی بر بازار آلومینیوم در بورس کالا سپری شد. شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در هفته گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ تن آلومینیوم را روانه بورس کالا کرد که در مقابل آن ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت و در نهایت تمامی آلومینیوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به‌فروش رفت. در این میان شمش اولیه به میزان ۴ هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۹ هزار و ۲۰۰ تن داشت.

نکته قابل توجه در مورد قیمت شمش آلومینیوم این است که قیمت پایه در نظر گرفته برای آن در ابتدا ۱۰ هزار و ۵۱۱ تومان برای هر کیلوگرم بود. اما با تقاضای بسیار، رقابت برای خرید این فلز در بورس کالا شکل گرفت و در نهایت شمش اولیه آلومینیوم عرضه شده با قیمت ۱۱ هزار و ۵۴۲ تومان در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. این یعنی قیمت معامله بیش از یک هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلوگرم نسبت به قیمت عرضه افزایش پیدا کرد و این موضوع تا پیش از این سابقه نداشته است. در مورد بیلت نیز همین اتفاق افتاد. بیلت نیز از سوی ایرالکو ۵۰۰ تن عرضه شد و با تقاضا ۹۶۰ تنی مواجه شد. قیمت پایه عرضه اولیه بیلت آلومینیوم نیز ۱۱ هزار و ۱۸۲ تومان برای هر کیلوگرم بود که با تقاضای شدید میان خریداران، قیمت معامله در نهایت با افزایش یک هزار تومانی به ۱۲ هزار و ۱۸۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد. بنابراین رقابت در بورس کالا برای خرید آلومینیوم بسیار شدید بود.

منبع:فلزات آنلاین

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.